Waarom kiest Nederland niet voor een persoonsgebonden nummerbord , zoals in België?

In België is de nummerplaat ook direct gekoppeld aan verzekering, belasting. Bij verkoop van de oude auto verhuist het nummerbord mee naar de nieuwe auto.
Scheelt heel veel administratie en het bedenken van een nieuwe letter/cijfer combinatie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
2.5K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Hoezo scheelt het het bedenken van een nieuwe letter/cijfer combinatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onze nummerborden hebben nu 2 cijfers-3 letters-1 cijfer.
Als we bij de 99-ZZZ-9 zijn,moet er weer een nieuwe combinatie gezocht worden: 4 letters-4 cijfers ??
ItisILeClerc
12 jaar geleden
en de Belgische nummers raken nooit op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zullen ook wel eens op raken, maar dat duurt dan vele jaren later. Alleen nieuwe bestuurders krijgen dan een andere nummerplaat.(voor het leven)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sind ongeveer 2 jaar hebben we in belgie ook nieuwe nummer gekregen. voorheen was het 3 letters en 3 cijfers, nu is het 1 cijfer 3 letters en 3 cijfers.
(tussenin hebben we nog een hele kleine periode 3cijfers en 3 letters gehad)

Het beste antwoord

Er is voor allebei de systemen wat te zeggen vind ik, ik denk dat het gewoon een voorkeur voor het systeem is dat elk land zijn eigen systeem heeft zo zullen duitsland en frankrijk bijvoorbeeld ook hun eigen dingen hebben. mss gaan ze ooit nog 1universeel europees systeem invoeren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen het antwoord, vooral de reacties (op anderen schrijvers) waren duidelijk en overtuigend.

Andere antwoorden (3)

Wij, de Nederlandse staat, koos voor een andere optie. Namelijk van kentekenplaten waarop een steeds recenter kenteken komt te staan. Dit is voor talloze zaken eenvoudiger en bovendien kunnen potentiele kopers van 2e hands wagen ook gelijk zien hoe oud een wagen is. Het RDW systeem in Veendam is trouwens ook niet op de Belgische optie afgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Administratie is evenveel, want een nummerbord koppelen aan een bepaald persoon (en sofi nr) is precies evenveel moeite als een nummerbord koppelen aan een bepaalde auto (en bijbehorend model + chassisnr).

Bedenken van een nieuwe combinatie is 0 moeite want die rollen gewoon uit een computerprogrammaatje. Sterker nog dat is in Belgie net zo, dus das geen argument.

In het Belgische systeem valt veel makkelijker te frauderen met een nummerplaat. Je kan iemands nummerplaat stelen en op jouw auto zetten, ongeacht het model van de auto. Terwijl in NL de popo meteen kan zien of de nummerplaat ook bij die betreffende auto hoort, zonder naar het chassisnr te hoeven kijken, omdat in het systeem staat welk merk/type auto er bij die nummerplaat hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ehm laatste gedeelte is wel een dikke fail. de kentekenplaten in belgie worden uitgegeven door de DIV de dienst inschrijving voortuigen en op het moment dat je je auto inschrijft, via de dealer of in geval van een 2e handse via je verzekering krijg je van de DIV via de BPost je plaat. 1 plaat de zogenaamde DIV plaat waarin net als in nederland een stempel in gedrukt zit. De politie kan ook in belgie meteen zien of die nummerplaat bij de auto hoort zonder naar het chassisnummer te kijken want ook in belgie staat de kenteken, hoewel die op naam word uitgegeven wel degelijk ook op model, type en kleur.... (je krijgt maar 1 plaat die verplicht achterop moet omdat het nog niet zo heel lang pas is dat je in belgie aan de voorkant geen nummerplaat hoefde te hebben, hoewel iedereen dat toch deed.)
Het is meer werk als je steeds je nummerborden moet omwisselen. Ook moet je dan een systeem hebben waarbij dat makkelijk te doen is. En dat wil je juist niet, vanwege diefstalgevoeligheid van (en fraude met) je nummerbord. Verder is het privacy-gevoeliger als je nummerbord meeverhuist naar andere auto's. Het genoemde voordeel dat je aan de hand van het nummerbord kan zien hoe oud de auto is, gaat trouwens niet op als de auto in een later stadium is geïmporteerd.

Het Nederlandse systeem is dus beter!