Wordt de wegenbelasting voor oldtimers echt afgeschaft??

Of is hier nog niks over bekend..
Het word wel steeds gezegd, maar gaat het in de regel ook echt gebeuren.. Ben namelijk van plan een oldtimer auto aan te schaffen. Mar als ie dan niet belasting vrij is, heeft dat niet zoveel zin..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
afgeschaft? juist niet! en het heet trouwens motorrijtuigenbelasting. Natuurlijk gaat dit gebeuren: ze hebben heel veel geld nodig in Den Haag.

Het beste antwoord

De ins en outs van de nieuwe regeling zijn nog niet definitief. De plannen van het kabinet Rutte 2 zijn nog maar vers van de pers en er zullen wellicht nog wel partijbijeenkomsten nodig zijn om het akkoord definitief te maken.

Naar onze mening zijn er een aantal betere alternatieven:

Maak de leeftijdsgrens van oldtimers strenger: als alle auto’s van voor 1970 (nu dus ruim 40 jaar oud!) worden vrijgesteld, sluit je de groep scheefrijders voor een groot deel uit. Deze auto’s zijn immers zo oud dat ze niet geschikt zijn voor dagelijks vervoer.

Limiteer het aantal kilometers dat jaarlijks met de auto mag worden gereden. Net als bij de oldtimer verzekering kan dit worden gelimiteerd. Hiermee wordt dagelijks gebruik uitgesloten en minder kilometers = minder uitstoot = minder milieubelastend.

Regel het zo dat een oldtimer alleen vrijgesteld wordt als er een eerste voertuig is voor dagelijks gebruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja die wordt echt afgeschaft. Er is straks gewoon wegenbelasting die betaald moet worden voor oldtimers.
11 jaar geleden
Juist niet.
Momenteel zijn oldtimers vrijgesteld van wegenbelasting. En in het regeerakkoord staat dat ze deze vrijstelling vanwege "milieuoverwegingen"willen afschaffen, zodat er juist WEL wegenbelasting moet worden betaald

(zie pagina 37 van het regeerakkoord)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Als je zo precies de pagina bij je antwoord vermeldt, kan je het beste meteen het regeerakkoord ook erbij zetten! http://www.kabinetsformatie2012.nl/bestanden/formaties/formatie-2012/documenten/regeerakkoord/20121029-definitief-regeerakkoord.pdf
Gisteren nog een stukje op de tv .
Zij willen juist wel de wegenbelasting voor oldtimers invoeren .
Maar als nederland voor de oldtimers de wegenbelasting gaat invoeren dan wordt nederland hoogst waarschijnlijk terug gefloten door europa .
Omdat in de rest van europa die regeling niet voorkomt .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het staat wel in het regeer akkoord, maar of het erdoor komt is een 2de.

Ik ben zelf in bezit van 2 hobby projecten, maar als die regel erdoor komt, ben ik per kwartaal ook meer dan €1250,- kwijt.
Voorlopig blijf ik er gewoon mee aantobben.
Mochten ze die regel erdoor drukken, dan gaan ze gewoon in de verkoop, en moet ik een andere hobby zoeken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hier heeft mijn man ook z´n hobby. Reiden gebeurd eigenlijk zelden, 7/8 keer per jaar. Maar als het regeer akkoord erdoor komt gaat de oldtimer geschorst worden. Dan maar niet meer rijden. Verkopen zal hij niet willen omdat het onze trouwauto was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verkopen zal ik wel, want verzekering betalen voor 4 ton aan staal als opritvulling, gaat mij iets te ver.
Check anders de site van FEHAC eens.
Gewoon de oldtimersvereniging bellen.
Zij hebben mij verteld dat ik net als normale auto's moet beginnen met betalen bij de start van 2013. De verzekeringen op oldtimer wordt ook aangepakt, er is alleen nog niets concreets over bekend hoe dat gaat gebeuren. Mijn maatschappij wilde er al niet eens meer aan beginnen.

Ik zou maar een Fiatje van 650 kg kopen of zo iets.

Mvg Meijer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De regering is van plan om de oldtimers tax in te voeren.
Dit zal een wegenbelasting zijn, dus ik zou de oldtimer niet gebruiken op de openbare weg. Of hem laten vallen onder de buitenlandse belastingregels.

Wat je ook kunt doen de oldtimer alleen in de vakantiemaanden voor de wegenbelasting aan te melden en in de herfst en winter te stallen bij een boer of in een garage.