Ik ben tegen een auto aangereden, vergoedt de verzekering mijn schade?

Ik snap dat in de meeste situaties de schuld bij de achterligger ligt en de verzekering daarom niets uitkeert.

Echter, dit is de situatie die zich voor heeft gedaan...
Ik reed achter een vrachtwagen op een n-weg. Een paar honderd meter verderop kwamen de stoplichten eraan. Door de hoogte van de vrachtwagen voor mij kon ik echter niet zien of het licht op rood of groen stond. De vrachtwagen remde echter niet, hierdoor nam ik aan dat het licht groen was. Voor de zekerheid hield ik gas terug.

Ik denk dat ik op dat moment zo rond de 60-70 reed.

Plotseling wijkt de vrachtauto voor mij uit naar rechts. Dan pas kan ik zien dat er voor hem een auto staat die vol op de rem is gegaan voor een oranje stoplicht.
De vrachtwagen haalt de auto rechts in en rijdt door. Ik echter, kan niet snel genoeg remmen, en knal tegen mijn voorligger op.

Mijn voorbumper is compleet kapot en mijn auto is total loss.

Nu is mijn vraag, kan ik stellen dat in dit geval de voorste auto de schuld heeft aan dit ongeluk?
De man in de vrachtwagen is een bekende van mij (we waren bezig te verhuizen) en hij stelde dat de oude dame voor hem plotseling op haar rem ging staan voor het oranje licht. Feitelijk moet je stoppen voor een oranje licht als je daar de gelegenheid voor hebt. Hier is dat dus duidelijk niet het geval geweest want door deze plotselinge remactie heeft zij twee achterliggers in gevaar gebracht.

Heeft het nut om dit verhaal bij de verzekeraar neer te leggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Nee, dat heeft geen nut. Je had meer afstand van de vrachtwagen moeten houden, dan had je wel kunnen reageren, of de lichten kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is typisch een voorbeeld van te weinig afstand houden.

Of je iets van de verzekering krijgt hangt ervan af hoe je verzekerd bent. Als je een volledige casco dekking hebt zal ook jou schade worden vergoed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het er mee eens dat ik meer afstand had moeten houden, gezien het om een vrachtwagen ging... Maar het feit dat de vrachtwagen (die natuurlijk zelf ook zegt voldoende afstand te hebben gehouden) al nauwelijks een botsing kon ontwijken betekent voor mij wel dat de voorligger zich onveilig heeft gedragen.
Gezien de snelheid (en de afstand van de voorste auto tot het stoplicht) was het niet meer haalbaar om te stoppen en was de veilige keuze geweest om door oranje te rijden. Ik zal waarschijnlijk wel niets terugkrijgen, maarja we zien wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aangezien de wet zegt dat de snelheid van je voertuig zodanig maximaal mag zijn als je de weg kunt overzien en dat je op dat weggedeelte moet kunnen stoppen maak je geen enkele kans ,de verzekeraars zeggen de snelheid was voior die situaaite te hoog en de afstand tot je voorligger te kort , dus geen kans op vergoeding
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet altijd van jezelf uit gaan, niet van een ander.