Hoe weet de douane of iets een geschenk is of niet?

Laatst heb ik iets uit China besteld voor $30,-. Het is een cadeau voor 2 familieleden. Is dit een geschenk? Hoe weet de douane als iets een geschenk is?
Ik heb namelijk geen zin om er dadelijk nog BTW en inklaringskosten over te betalen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
1.8K

Antwoorden (2)

Dit maakt helemaal niet uit.
Geschenk of geen geschenk je moet betalen als de bestelling hoger is dan 22 euro
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zegt het zelf al, ik heb iets uit China BESTELD.
De douane weet over het algemeen dat op een zending uit China altijd geschenk wordt ingevuld, en ze kent de Chinese webwinkels, dus weet ook dat er over het algemeen GEEN kado's uit China komen.

Al deze Chinese pakjes komen binnen op een sorteercentrum van een postbedrjf, dat postbedrijf doet de inklaring van de pakketten. Deze filtert dus de belastbare en vrije zendingen uit en maakt daarna de aangifte op.
Daar komt de douane niet aan te pas, deze voert enkel zo nu en dan steekproeven uit.

Omdat er dagelijks duizenden pakjes uit China binnenkomen allemaal orders van Chinese webwinkels, is er over het algemeen geen beginnen aan om deze allemaal te controleren. Zeker rond de kerstperiode is dit het geval.
Daarbij zijn de Chinezen vaak zo slim om altijd een lage waarde op het pakket te vermelden.

Dus in dit geval kan je er rustig van uit gaan dat je je pakket zonder btw en inklaringskosten gewoon binnen krijgt.