Hoe neem ik een een rotonde waar de aanvoerweg een enkele rijbaan heeft en de rotonde een dubbele rijbaan?

In Alphen aan den Rijn is een normale rotonde aangepast naar twee rijbanen met verhoogde rijbaanscheiding bij de afslag. Dit veroorzaakt verkeersonveilige situaties ten opzichte van de vroegere situatie. Mensen weten niet meer hoe op de rotonde te rijden: linkerbaan, rechterbaan, voorrang wel/niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Antwoorden (1)

Dat zou wel eens een "turborotonde" kunnen zijn.

Als je rechtsaf wilt, is het eenvoudig: bij het oprijden van de rotonde kies je de buitenste ring.

Als je linksaf wilt, is het ook eenvoudig: dan kies je bij het oprijden van de rotonde de binnenste ring. Als het inderdaad een "turborotonde" is, wordt die binnenste ring vanzelf de buitenste ring, zodat je op het juiste moment zonder problemen kunt afslaan. Als het geen turborotonde is, moet je hetzelfde doen wat je bij elke tweebaans rotonde doet: je blijft in de binnenste ring rijden tot vlak voorbij de rechtdoor-afslag, dan ga je naar de buitenste ring en neem je de eerstvolgende afslag, zodat je uiteindelijk dus linksaf bent gegaan.

Als je rechtdoor wilt, hangt het ervan af of de rechtdoor-weg één of twee rijbanen heeft, en of het een traditionele rotonde of een turborotonde is.
--   Eén rijbaan en traditionele rotonde: neem de buitenste ring.
--   Eén rijbaan en turborotonde: neem de buitenste ring.
--   Twee rijbanen en traditionele rotonde: kies zelf je ring, maar als je vanaf de binnenste ring de linkerbaan van de rechtdoor-weg wilt nemen moet je verdraaid goed opletten bij het afslaan.
--   Twee rijbanen en een turborotonde: volg de aanwijzingen op de borden bij de toevoerende weg.

De voorrangsregels zijn identiek aan die bij een normale rotonde.

Toegevoegd na 1 uur:

Als er *bij de afslag* een verhoogde rijbaanscheiding is, betekent dat dat het niet de bedoeling is dat je vanaf de binnenbaan de afslag neemt.

Dat staat dan met borden aangegeven voordat je de rotonde oprijdt.

Dit doet mij vermoeden dat het een turborotonde betreft, daar is dit vrijwel altijd zo. Zie het plaatje in de Bron, waarbij de wegen links en rechts NIET bereikbaar zijn vanaf de binnenbaan (verhoogde rijbaanscheiding en pijlen op de weg), en de wegen boven en onder WEL bereikbaar zijn vanaf de binnenbaan (geen verhoogde rijbaanscheiding en pijlen op de weg).

Cryofiel
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Dat opletten zie ik vaak misgaan. Men neemt de linkerbaan, om de rotonde driekwart te nemen. Vlak voor de afslag gaat men naar rechts, zonder te kijken of er auto's op de rechterbaan rijden die misschien de afslag voorbij willen rijden.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat is inderdaad een bekend probleem. Bij de turborotonde bestaat dat probleem niet meer.
Ivana
9 jaar geleden
Nee, maar bij de turborotonde moet je donders goed weten waar je heen wilt, omdat er na foute keuze alleen nog een rondje extra overblijft. Je komt in een trechter en ontdekt dan dat je toch de buitenbaan/binnenbaan had moeten kiezen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ivana, daarom staat de indeling van de turborotonde altijd duidelijk aangegeven. Soms met borden vóór de rotonde, soms met pijlen op het wegdek. Overigens heb je niet altijd een probleem. Zie het plaatje in mijn link. Als je daar de afslag bovenaan of onderaan wilt nemen, maakt het niet uit of je op de binnenring of de buitenring van de rotonde rijdt.