Waarom hebben sommige ambulances een blauw kenteken?

Ik zag laatst een ambulance auto rijden en deze had een blauw kenteken. Waarom heeft deze ambulance deze?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik las iets over een huisartsen voertuig? Klopt dit? En hoe werkt dit dan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
16.1K

Het beste antwoord

Het betreft hier erkende taxi's die tevens voorrangsvoertuig zijn.

Dit kunnen wagens zijn die door huisartsen worden gebruikt voor eerstelijns spoedeisende hulp.
Het voertuig is dan officieel geen ambulance (de markering aan de zijkant met een blauwe esculaap op een blauw andreaskruis ontbreekt), maar ontvangt wel opdrachten van de Centrale Post Ambulancevervoer (CPA). Dat laatste is dan ook een voorwaarde om te worden gezien als eerstelijns spoedeisende hulp.

Dit kunnen dus gewone personenauto's zijn en tegenwoordig worden deze vaak gehuurd bij een taxibedrijf.
Taxivervoer is het ‘vervoer van personen tegen betaling met een personenauto’. De meeste taxi's kennen contante betaling per rit, maar een taxi kan ook zogenaamd contractvervoer doen. Contractvervoer valt onder de Wet personenvervoer 2000.
Zo ook dit type vervoer van huisartsen, behorende bij een huisartsenpost.

Het voeren van zowel een blauwe plaat als een zwaailicht is in dit geval dus volkomen legaal en heeft als bijkomend voordeel dat de betreffende huisarts ook gebruik kan maken van bijvoorbeeld een busbaan, zonder een zwaailicht te hoeven voeren.