Mogen de witte strepen van een verkeersdrempel gebruikt worden als zebrapad?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
4.7K

Het beste antwoord

De witte strepen zijn geen zebra, ze zijn onderdeel van een verkeersdrempel.
Een zebrapad heeft witte strepen op een zwarte ondergrond of heeft om en om witte en zwarte strepen, net zoals je het wilt zien/zeggen.
Een feit is dat je 'overal' kun oversteken. Daar waar de verkeerssituatie gevaarlijk[er] is, wordt een zebra neergelegd. Omdat het dus gevaarlijk is, niet zomaar. Je zult dus zelf moeten kijken wat de verkeerssituatie is om te zien of je op die plek kun oversteken. Echter je wordt niet beschermd door de extra "veiligheid" van een zebrapad, want het is geen zebra.

[ uit de bron ]
"Het zebrapad heeft een juridische status: bestuurders zijn daar verplicht voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig voor te laten gaan."

[ uit de bron ]
"Wat is een verkeersdrempel
Een verkeersdrempel is een infrastructurele aanpassing. De omschrijving van een verkeersdrempel is: “een plaatselijke verhoging op de openbare weg, in de vorm van een sinuslijn, bedoeld om de bestuurders fysiek te dwingen de snelheid van hun voertuig te minderen”.

Hier staat nergens dat het niet mag, wel waarvoor het bedoeld is. Conclusie: ja je mag er oversteken [ nee, het is geen zebrapad ].

Ondanks regels, is het natuurlijk logisch dat je op andere plekken ook veilig moet kunnen oversteken, toch is een zebra veiliger.

Mag je ze gebruiken als zebrapad? waarom zou je op een verkeersdrempel oversteken?

Antwoord op je vraag: het is geen zebra, maar je mag er wel oversteken.

https://vvn.nl/dossier/oversteekplaatsen-voor-voetgangers
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, natuurlijk niet!!!

Het IS geen zebrapad, dus mag je deze strepen ook niet als zodanig gebruiken. Als je dat als voetganger toch doet, eis je van het wegverkeer dat het zich ineens gaat houden aan door jou zelf bedachte verkeersregels. Dat kun je niet maken!

Cryofiel
8 jaar geleden
En nog aanvullend, een VOP (voetgangersoversteekplaats of zebra) moet aan bepaalde regels voldoen. Zoals: minimaal 4 meter breed, voorzien van verkeersborden, afwijkende verlichting, ribbel- en noppentegels voor blinden en slechtzienden. Daaraan voldoen de strepen op een verkeersdrempel allemaal niet dus is het geen VOP.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
En die strepen op een verkeersdrempel zien er ook nog eens totaal niet uit als een zebrapad.