Mag ik met een electrische''golf''car de openbare weg op? En zoja, waar moet ik dan aan voldoen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
6.2K
Amadea
7 jaar geleden
Nee, die vervuilen niet maar verteren volledig. Staat trouwens bij de verkeerde vraag! ;-)
ronron1212
7 jaar geleden
Rare reacties op de golfkar

Antwoorden (1)

Elektrische golfkarren die men normaal gebruikt op de golfcourse zijn in Nederland op de openbare weg niet toegestaan (ook niet in België).

Alleen golfkarren die nationaal en/of Europees erkend zijn als voertuig mogen op de openbare weg. Deze golfkarren moeten in het bezit zijn van een Certificate of Conformity of Nationale erkenning. Dat is een verklaring type goedkeuringsgegevens.
In deze verklaring is alle technische informatie opgenomen die nodig is om een elektrisch voertuig te kunnen registreren.
Een golfkar die op de openbare weg rijdt met een Nederlands kenteken heeft kan een vermogen hebben van 3,3kW (40 à 45 km/u).
De bestuurders van elektrische voertuigen of fluisterkarren moeten minimaal in het bezit zijn van een geldig rijbewijs B. Het is dus toegestaan voor personen boven de 18jaar die in het bezit zijn van het rijbewijs B, ondanks het feit dat de meeste elektrische voertuigen hoogstens een snelheid halen tussen de 30/40km/uur. In de praktijk worden in Nederland de golfkarren meestal verhuurd aan personen vanaf 23jaar en ouder.
Voor deelname aan het verkeer zijn alle regels van toepassing die geldig zijn voor de bestuurders van motorvoertuigen. Men mag er niet mee op de autosnelweg of op de autowegen.
Bij het rijden in een golfkar waarmee men op de openbare weg mag rijden, hoeft men geen helm te dragen maar wel een veiligheidsgordel.
http://huurgolfkar.nl/wetgeving-golfkar-rijden-in-nederland/
http://golfkarkopen.be/nederlands-kenteken/