natriumlampen, de kleur is niet "bedacht" omdat je dan beter kan zien. Natriumlampen zijn toevallig energiezuinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zo dat het niet hinderlijk is aan je ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'T is meer geel. Dat komt omdat er natriumlampen inzitten die typisch deze kleur uitstralen.
14 jaar geleden
het is overigens geel, 589,3nm dacht ik, afkomstig van het spectrum van natrium. Deze kleur is gekozen omdat je hier heel goed licht en donker kan onderscheiden, het gaat echter wel ten koste van het onderscheiden van kleuren, alles lijkt meer een grijstint te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die kleur klopt. Ik verbaas me er echter altijd over dat je toch bv gras als 'groen' ziet terwijl het toch als je heel serieus gaat kijken echt grijs is...
Het zijn hogedruk natriumlampen (de oranje zijn lagedruk natrium).
De keuze voor de kleur is de uitkomst van een afweging van verschillende factoren, zoals verkeersveiligheid, kosten, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, er is niet voor die kleur gekozen, maar voor een goedkope lamp die lang meegaat en veel licht geeft. Dat is een natriumlamp. En die geeft geel licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, dit moet je in je antwoord erbij zetten. Dit is volgens mij namelijk het antwoord op de vraag.
als de verlichting buiten net aan gaat ziet het er oranje uit.
het is idd waar dat het is gedaan omdat het mkinder hinderlijk aan je ogen is, maar het kleur verschil komt door de kap die om de lamp heen zit. in de buurt hier is er een stuk, en die is wel nog steeds geelig maar veeel minder en wel weer veller.

gr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En niet te vergeten goedkoop...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het licht kan oranje zijn.
Zo'n tien jaar geleden besloot de gemeente dat we nieuwe verlichting nodig hadden in de straat en deze was dus echt oranje.
Ondertussen zijn ze daar weer van teruggekomen en hebben we weer "wit" licht.

De reden voor het oranje licht:
Dat heeft te maken met de kosten en de verkeersveiligheid.
Straatverlichting brandt van zonsondergang tot zonsopgang. Dat is een kostbare zaak, want er staan gloeiend veel lampen in ons landje en verlichting kost natuurlijk bergen geld. Denk maar eens aan de aanschaf van lantaarnpalen, de lampen en de elektriciteit.

Des te witter het licht is, des te hoger is het energieverbruik en dus ook het kostenplaatje. Daarom wordt op plaatsen waar het mogelijk is, het oranje licht gebruikt dat goedkoper is.