Is er een verschil in prijs tussen het kopen van een treinkaartje en het reizen met een OV-chipkaart?

Als ik twee losse treinkaartjes koop betaal ik meer dan als ik een retourtje aanschaf. Bij het reizen met een OV-chipkaart kun je echter niet met een retourtje reizen. Dus wat is dan eigenlijk goedkoper? En waarom is een retourtje goedkoper dan 2 losse kaartjes voor heen en terug op hetzelfde traject?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30.5K

Het beste antwoord

Inmiddels zijn de prijzen voor de OV-chipkaart en papieren kaartjes gelijk getrokken. Een enkele reis kost nu een half retourtje, anders gezegd: een retourtje is nu hetzelfde als twee enkele reizen. De enkele reizen zijn hierdoor iets goedkoper geworden, zelfs met de jaarlijkse prijsstijging meegerekend. Zo betaalde ik voor een enkele reis Den Haag-Leeuwarden met korting een jaar geleden bijna 18 euro, nu is dat 14 euro. Een retourtje kost volgens de NS-reisplanner 28 euro.

NS-reisplanner:
Den Haag Centraal-Leeuwarden
2e klas korting 1e klas korting
Enkele reis € 23,30 € 14,00 € 39,60 € 23,80
Dagretour € 46,60 € 28,00 € 79,20 € 47,60

Wel belangrijk is, als je met meerdere treinvervoerders reist, bijvoorbeeld een reis Assen-Zuidhorn, dat je op het NS-traject Assen-Groningen in- en uitcheckt, en vervolgens op het Arriva-traject Groningen-Zuidhorn hetzelfde doet.

Ook van de NS-site:
"Overstappen op een andere treinvervoerder

Is de OV-chipkaart bij de andere treinvervoerder ingevoerd? Dan is het op dit moment goedkoper om voor het hele traject (dus NS en andere vervoerder) een papieren treinkaartje te kopen. Wilt u toch reizen met uw OV-chipkaart, check dan uit bij NS en weer in bij de treinvervoerder waarmee u verder reist."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een enkele reis met de OV Chipkaart is iets goedkoper dan een papieren enkeltje. Hierdoor zijn twee enkeltjes OV Chipkaart even duur als een papieren retourtje.
Dus de OV Chipkaart is nooit duurder dan papieren kaartjes.
Dat een papieren retourtje goedkoper is, is waarschijnlijk gebaseerd op een soort 'kwantumkorting': korting omdat je meerdere producten koopt. Klantenbinding dus.
13 jaar geleden
Dus wat is dan eigenlijk goedkoper?
Op dit moment het retour kaartje, in 2011 gaat dit steeds 3% omhoog todat het retourkaartje hetzelfde kost als twee enkeltjes (en dus de OV chip in verhouding).

En waarom is een retourtje goedkoper dan 2 losse kaartjes voor heen en terug op hetzelfde traject?
- Omdat ze bij een retourtje zeker een klant hebben en bij een enkeltje niet, en enigzins een lokkertje om weer de trein te gebruiken...