Hoe te reizen met de trein in het buitenland?

Ik spreek eigenlijk alleen nederlands en dan de basis van het engels daarnaast.
Nu wil ik binnenkort naar Bern in Zwitersland om daar kenissen op te zoeken.

Ik heb wel eens vaker met een kennis een treinreis naar Parijs en naar Londen gemaakt.
De overstappen verliepen rommelig...

Maar als ik een reis plan naar Bern staan er bij de goedkopere opties wel 5 overstappen bij.
Sommige met maar 5min overstaptijd.

Hoe moet ik dit aanpakken?
Ik ben echt bang dat ik straks ergens totaal vastloop en niet meer wegkom op een station en mijn trein mis.
Zou het spoorweg personeel ervoor zorgen dat die overstap van 5min dat die 2 ICE's naast elkaar op het perron binnenkomen? Of moet ik straks een mega groot station helemaal gaan doorzoeken...

Misschien iemand tips of ervaring?

(Met binnenlandse reizen heb ik natuurlijk wel ervaring...ik reis zo overal zonder moeite heen met de trein en vind het zelfs fijn en zit ook nooit met stress in een binnenlandse trein)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deutsche Bahn ? Reken dan voor elke overstap maar een uur extra reistijd via een ander station....vooral met een sparticket (doe dat liever niet ; als je vastloopt zit je vast, koop een flexticket) . Mijn dochter heeft onlangs een paar keer met de DB gereisd, en daarbij vergeleken is de NS een geoliede machine.....

Antwoorden (6)

Volgens mij moet jij het met de basiskennis van het Engels wel redden. Op de meeste stations zijn er ook Info-punten (voor buitenlandse reizigers). Mocht je nu een trein missen, neem je gewoon de volgende, uiteindelijk kom je er wel hoor.

Zug = trein
Gleis = Spoor
Waar = Wo
vertrekken = abfahren

En vraag aan de conducteur als je nog in de trein zit voor het uit te stappen station, waar je volgende trein van vertrekt.

Tevens staat er op je reisboeking dikwijls de sporen aangegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
neen dat gaat niet dus ... ergens halverwege Duitsland stap je op een trein ... waar je een stoel hebt .. soms staat je naam er zelfs op, kun je niet zomaar andere trein nemen :( zeker de slaap trein s'nachts
De verbinding vanuit Nederland naar Bern is goed te noemen. Hoewel de reistijd op kan lopen tot zo'n 9 uur, biedt de trein een comfortabel alternatief voor zowel vliegtuig als auto. Geen lange wachtrijen en stress van het inchecken en geen zorgen over file's maar lekker plaatsnemen en ontspannen naar de plek van bestemming reizen. De meest toegankelijke treinreis van Nederland naar Bern is die via Basel. Je reist dan per dagtrein (ICE) naar Basel. Deze rijdt vanuit Amsterdam 1 maal per dag. Daarnaast kun je ook per nachttrein van Amsterdam naar Basel reizen. In Basel stap je over naar Bern. Tussen Basel en Bern rijdt zeker twee maal per uur een trein. Het is ook mogelijk om de ICE Amsterdam - Frankfurt of Amsterdam - München nemen en in Frankfurt overstappen op de ICE naar Interlaken via Bern.

In Basel moet je overstappen, maar er gaan twe treinen per uur naar Bern dus dat levert geen stress op, lijkt me.

Hier kun je een goedkope ticket boeken voor de reis naar Basel (Bern heb ik niet kunnen vinden als bestemming vanuit Nederland) Informeer even bij de NS hoe je vanuit Basel in Bern komt, of je ter plekke een kaartje moet kopen of dat je dat van tevoren al kan regelen. http://www.citynightline.nl/?ns_campaign=alg_2010_struc&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=general&ns_fee=1&gclid=CLvvsZ3YoqwCFUEb4QodbXbPZA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb goede ervaringen met de nachttrein naar Basel. Ik vertrok uit Utrecht rond half acht s avonds en arriveerde om half zes in de morgen goed uitgeslapen in Basel.
5x overstappen is wel erg veel, zekers als daar soms maar een paar minuten tussen zit. Ik zou een optie kiezen met minder (of ruimere overstappen).
Mijn ervaring is dat je op buitenlandse stations niet zozeer de taal hoeft te spreken als wel behendig moet zijn met lezen van pictogrammen. Routebeschrijvingen op stations zijn vrij visueel opgezet. Zorg dat je thuis je volledige treinplan uitprint zodat je vooraf weet op welk station je moet overstappen, naar welke (eind)bestemming je vervolgtrein gaat en indien bekend ook vanaf welk spoor.
Met je reisplan in de hand zullen de spoorwegmedewerkers je zeker naar het goede perron kunnen helpen, ook al kan je niets uitleggen en versta je ze niet. En mocht je een aansluiting missen, kan je altijd met de volgende trein mee, al ben je dan wel je zitplaatsreservering kwijt.

Goede reis!!
12 jaar geleden
Ik denk dat de ICE of de nachttrein naar Basel inderdaad de beste optie is. Voor aansluitingen geef ik je de link van de Duitse spoorwegen, zij hebben de beste zoekmachine voor internationale routes (in het Nederlands)

Tarieven van treinen zijn nog moeilijker te doorgronden dan die van vliegtuigen en vooral Duitse tarieven hebben zoveel kortingsregelingen dat je als leek snel teveel betaald. De beste plek voor advies in Nederland is de treinreiswinkel

Had je al aan vliegen gedacht, is waarschijnlijk goedkoper dan de trein
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel wat tips om zo'n reis stressvrij te laten verlopen.
- de reisplanner van de Duitse spoorwegen geeft niet alleen tijden, maar ook vertreksporen. Zo weet je al vantevoren waar je aankomt en waar je volgende trein vertrekt. In het station volg je de pictogrammen, voor spoornummers hoef je geen Duits of Engels te spreken.
- in de Duitse langeafstandstreinen (ICE, IC, EC) liggen in de regel foldertjes met het gedetailleerde reisplan van de trein. Aansluitingen, vertrek- en aankomstsporen, alles staat erin. Belangrijk: ook de eindbestemming van je aansluitende trein kun je er vinden. Dat helpt op het overstapstation bij het zoeken naar de goede trein.
- in de stationshallen van de grote Duitse en Zwitserse stations hangen altijd borden zoals het (voormalige) grote blauwe flapperbord in Utrecht. Het nummer van de trein (Zugnummer) wordt in Duitsland ook altijd vermeld, en staat ook op de uitdraai van de reisplanner (die je natuurlijk meeneemt!)
- en uiteindelijk heb je ook nog altijd je gezonde hollandse mond of gezicht-met-vraagteken-uitdrukking. Laat je kaartje zien aan iemand van het personeel, men helpt je graag verder!
- enne, als je echt zo onzeker bent, zou ik niet kiezen voor een reis met vijf overstappen, maar wat extra uitgeven aan een reis met minder overstappen.

- Overstappen in Basel: grote kans dat je ook in Basel moet overstappen richting Bern. Basel heeft een Duits station (Basel Badischer Bahnhof, vaak afgekort tot Basel Bad Bf) en een Zwitsers station (Basel SBB, SBB is de afkorting voor de Zwitserse spoorwegen). Vanuit Nederland kom je eerst op Basel Bad Bf en dan pas op Basel SBB. Stap *niet* uit in Basel Bad Bf, voor Bern moet je in Basel SBB overstappen.
- Zwitserland is een spoorwegparadijs. De treinen rijden vaak, op tijd, de conducteur komt nog gewoon langs en is vriendelijk en behulpzaam. Als je in Nederland met de trein kunt reizen, kun je het in Zwitserland zeker. En mis je onverhoopt toch eens je trein, dan hoef je vrijwel nooit lang op de volgende te wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja! Leve de spoorwegen...
mijn dochter en ik zijn een paar keer heen en weer geweest naar zwitserland ... 14 uur met de trein ben je uiteindelijk bezig ofzo .....

geen stress de trein die je moet hebben leggen hele lange stukken af ... dus je hebt bij elke overstap zeker een half over ... bij Basel is het wel een lastig stukje lopen .Helt viel heel erg mee en het waren toch wel leuke tripjes ... maar eerste keer wel spannend.

Beste tip die ik je kan geven !! bestel minimaal 3 maanden van tevoren een slaap trein ... als je dat iets van 3 maanden vantevoren doet komt de hele reis 60% goedkoper uit, en dat bed is 300% beter dan die stoel.

- zorg ook dat je ergens snachts vertrekt ... en de meeste tijd s'nachts maakt ... het is ( naar eigen ervaring) een heel stuk rustiger om 5 uur s'ochtens in basel baren bla bla stations en echt een heel stuk minder stresvol.

- wel een ding .... engels word er heeeel slecht gesproken .. als je ergens hulp bij nodig hebt en alleen Engels spreekt probeer een jong iemand aan te spreken, er word veel Italiaans gesproken

Toegevoegd na 3 minuten:
En heel makkelijk ... voor je vertrekt vraag een een uitdraai van je reis bij de NS ... staan alle namen en tijden op ... en het is met overstappen makkelijk te laten zien... sommige namen spreken hun anders uit en als je dan ( net als ik) met je handen staat te wapperen om uit te leggen welk perron je zoekt, is het met zo'n papier makkelijker te doen ...

veel plezier