is er een speciaal parcours waar je leert hoe je een trein moet rijden?

Ik vraag me gewoon af of er ergens in Nederland een speciaal parcours is om te leren hoe je de trein moet rijden? Of ga je gewoon meteen het spoor op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

nee, dit gebeurd met een simulator
zoals bij de straaljagers training
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een machinist moet eerst al het theorie leerwerk doen.
Daarna examen doen.
Als dat allemaal goed gegaan is kan hij in de simulator om daar vervolgens examen te doen.
Ook moet er nog examen gedaan worden van alle treinmodellen die hier in Nederland rondrijden.

Daarna heeft hij zijn 1e gedeelte van zijn rijbewijs.
Hij mag nu met maximaal 40km/h over de rangeer terreinen rijden met alle treinen.
Hier mogen geen passagiers in zitten.

Hij moet nu 2 jaar lang alleen treinen van het rangeer terrein halen en er naartoe brengen voor bijvoorbeeld opslag of onderhoud.

Ondertussen leert hij trajecten uit zijn hoofd kennen en als dat allemaal goed verlopen is, mag hij na 2 jaar nogmaals een examen doen en gaan rijden met passagiers over de trajecten waar hij examen voor gedaan heeft.