Krijgt een treinbestuurder, vóór vertrek, informatie over bijzondere situaties die hij onderweg kan verwachten?

Het treinongeluk dat in april in Amsterdam plaatsvond, werd mede veroorzaakt door werkzaamheden aan het spoor. Daardoor moest het treinverkeer uit twee richtingen over één spoor rijden.

In de luchtvaart is het heel gebruikelijk dat piloten vooraf een uitgebreide (mondelinge en schriftelijke) briefing krijgen over bijzonderheden die ze tijdens hun vlucht kunnen verwachten. Krijgen treinbestuurders ook dat soort informatie? Of stappen ze gewoon op de bok en zien/horen ze pas onderweg welke bijzondere situaties ze tegenkomen?

11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Werkzaamheden en verstoringen die bekend zijn voordat een machinist op pad gaan, worden vooraf gecommuniceerd. De machinist is dus op de hoogte van dergelijke bijzondere situaties.

Verstoringen die opkomen nadat de machinist al onderweg is, worden telefonisch meegedeeld door de treindienstleider. In dat geval hangt het van de situatie af hoe en op welk moment dat precies gebeurt.

In een noodsituatie zal de treindienstleider eerst alle seinen op rood zetten. Zonodig doet hij een algemene alarmoproep naar alle treinen in het betreffende gebied; in dat geval hoort de machinist in zijn cabine een sirene, en zal hij direct een remming inzetten, ongeacht de kleur van de seinen, en ongeacht of hij op dat moment überhaupt een sein ziet. Bij een alarmoproep kan de treindienstleider ook een algemene boodschap inspreken, die alle machinisten in dat gebied zullen horen.

Vanaf dat moment werkt de treindienstleider één voor één de betrokken treinen af. Het kan dus even duren voordat een bepaalde machinist aan de beurt is en hoort wat er aan de hand is en wat er van hem wordt verwacht. Het contact verloopt telefonisch: de treindienstleider belt naar het nummer van de trein (bijvoorbeeld: trein 4217), waarop zijn systeem hem automatisch doorverbindt met de betreffende machinist.

In het geval van Amsterdam hadden beide machinisten dus vooraf informatie gekregen over de bijzondere situatie. Maar ja, die routine... en dan even niet opletten...
Cryofiel
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Kijk, dát is nog eens een duidelijk antwoord! Ik vraag me al een hele tijd af of het ongeluk ook zou zijn gebeurd als er vóór vertrek nog even tegen de machinist was gezegd: "Joh, denk eraan dat alle treinen bij het Westerpark over één spoor rijden, dus let even goed op". Weet jij of zo'n mondelinge briefing ook gebruikelijk is? Of moeten ze gewoon vóór vertrek op een lijst met verstoringen kijken? Ik vind het verschil met de luchtvaart zo groot. Daar wordt ieder briesje vooraf uitvoerig besproken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik weet dat een machinist een dienstkaart meekrijgt, waarop onder andere dergelijke dingen staan vermeld. Of daar ook een mondelinge toelichting bijhoort, weet ik niet. Dat er werkzaamheden zijn, dat er routewijzigingen (onderweg) en spoorwijzigingen (op stations) zijn, en dat er extra stops zijn zoals ten tijde van het ongeluk in Amsterdam, krijgen ze in ieder geval vooraf te horen. Dit is ook gebeurd bij de stoptrein die bij Amsterdam een stoptonend sein passeerde. Voor die trein waren er dus drie dingen die het ongeluk hadden moeten voorkomen:
1.  De instructie vooraf.
2.  Het gele sein dat voorafging aan het stoptonende sein.
3.  Het stoptonende sein. Maar ja, op dit traject is eigenlijk nooit iets aan de hand. Elke machinist die hier rijdt, ziet al jaren hetzelfde gebeuren: vanaf het moment dat het uitrijdsein op veilig gaat en de conducteur het vertreksignaal geeft, kun je altijd aan één stuk doorrijden tot de volgende stop. Alle seinen onderweg zijn groen. Elke keer weer. Jaren achter elkaar steeds precies hetzelfde. Die routine is het gevaar. Je kunt dat voorkomen door de machinist uit de routine te halen. Dat kan door elke machinist regelmatig eens voor een rood sein te laten stoppen - daar gaan ze beter van opletten. Maar ten eerste vindt de reiziger dat natuurlijk niet fijn, ten tweede vindt de machinist het ook niet fijn. Een andere manier is ervoor te zorgen dat die routine juist vaker kan worden gevolgd. Geef elke machinist een groene golf van stop tot stop. Dat is waar ProRail nu naar streeft. Is beter voor het milieu ook: omdat de trein niet steeds hoeft te remmen en op te trekken verminderen het energieverbruik, de geluidsproductie en de slijtage. Er is over gedacht om elke machinist die een niet-normaal rood sein krijgt, een telefoontje te geven: "joh, let op, sein 472 bij kilometer 55,2 wordt straks stoptonend". Maar dat zou een te grote belasting zijn voor de treindienstleider, juist in die gevallen wanneer het nodig is - namelijk wanneer er iets bijzonders aan de hand is waardoor de treindienstleider het toch al extra druk heeft. Dan kan hij zulke extra telefoontjes missen als kiespijn.
Pieter2011
11 jaar geleden
Je hebt heel veel vragen die me bezighielden beantwoord... Fijn dat je de moeite wilde doen om zo uitgebreid te reageren. Bedankt!