kan ik korting krijgen op trein reizen als 16 jarige mbo student?

ik ga in september beginnen met een opleiding en moet met de trein gaan reizen, ik ben 16 jaar en heb geen recht op een studenten ov, ik vraag me af of ik korting kan krijgen want anders zal het reizen niet betaalbaar zijn voor mij en mijn ouders. kan iemand mij helpen??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als MBO-student van 16 of 17 jaar heb je geen recht op een studenten-OV. Wel kun je een Ster-abonnement voor scholieren kopen voor bus/tram/metro. Deze is 34% goedkoper dan een gewoon abonnement.

Daarnaast zijn er in veel provincies speciale regelingen voor MBO studenten van 16 of 17 jaar. Google daarvoor op "MBO student 16 OV" + "de naam van je provincie". Deze regelingen (en een Ster-abonnement) zijn alleen voor de bus/tram/metro. Niet voor de trein dus. Al zijn er soms uitzonderingen voor de treinen van andere vervoerders dan NS.

Tot slot kunnen je ouders ook in aanmerking komen voor een tegemoetkoming voor de kosten van een MBO opleiding. Deze is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Eventueel kun je overwegen om op kamers te gaan wonen in de plaats waar je MBO opleiding is. In dat geval kunnen je ouders extra kinderbijslag voor je aanvragen om de kosten van bv. je kamer te betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

een van de mogelijkheden is een abbonnement, dan ben je per reis goedkoper uit, al is het nog steeds duur.
Kijk anders of je regelmatig met iemand kunt meereizen, bijvoorbeeld met iemand die een studenten- OV-kaart heeft, of misschien met iemand die dezelfde reis met de auto maakt. Benzinegeld is altijd nog goedkoper dan de trein...

Ik zou het ook zeker navragen bij je school, zij komen dit probleem vast en zeker vaker tegen.