Wat te doen als je bij Arriva in had moeten checken?

Beste mensen,

Ik had bij Arriva in moeten checken, maar heb het per ongeluk bij de NS gedaan.
Het was een ritje van 9 minuten en de conducteur zei dat het mij een tientje kost daardoor. Ook dat ik nu bij aankomst niet moet uitchecken

Toen ik de terugreis ging aanvaarden ook 9 minuten check ik wel in bij Arriva en het apparaat gaf piepgeluiden iets anders dan bij de NS.

De conducteur komt weer langs en zegt dat ik niet ingechecked heb. Hij kon zien dat het wel geprobeerd is.

Een enorme preek kreeg ik en ja hij had gelijk dat ik op het scherm had moeten kijken wat er gebeurde. Ik had mijn leesbril niet mee omdat het bij de ns altijd nog goed gegaan is. Je hoort dan 1 piep en 2 bij uitchecken.

Nu zei een kennis dat ik na 24 uur aan kon geven bij mijn account dat ik het verkeerd heb gedaan en dan krijg je je tientje terug

Is dat zo en waarom moet het na 24 uur nadat ik ingecheckt heb bij de ns?
Alle mensen ik wist niet eens dat in mijn stad ook een arriva trein was, omdat ik dat stukje altijd op de fiets doe, maar het nu te laat en te donker werd. Ik dacht dat die arrivatreinen alleen in Limburg zaten.
gr Gonna

9 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Wat feitelijk gebeurd is, is dat je niet met een geldig vervoersbewijs hebt gereisd bij Arriva.

Bij Arriva heb je op de heenweg niet ingecheckt en niet uitgecheckt (onbedoeld zwartgereden). De incheck heb je namelijk gedaan bij NS. En de uitcheck heb je (op advies van de Arriva-conducteur) aan het eind van de heenreis niet gedaan.

Maar omdat op iedere incheck altijd een uitcheck moet volgen bij dezelfde vervoerder lukte het inchecken voor de terugreis bij Arriva niet. De incheck van NS stond nog open.

Op de terugreis heb je dus (onbedoeld) opnieuw zwartgereisd bij Arriva.

Uit het verhaal heb ik echter niet begrepen dat je daadwerkelijk dat tientje hebt betaald aan de conducteur (noch voor de heenreis, noch voor de terugreis).

Wel is er (als je aan de voorwaarden voldoet) recht op teruggave van het inchecktarief bij NS. Want feitelijk heb je de uitcheck bij NS niet gedaan (omdat je niet met NS hebt gereisd).

Dat inchecktarief wordt als een voorschot afgeschreven op het moment dat je bij NS incheckt. Het is normaal euro 20.- bij 'reizen op saldo' en euro 10.- bij reizen met een persoonlijke ov-chipkaart met een voordeelurenabonnement. Dat terugvragen moet binnen 24 uur na de reis (in dit geval heb je geen NS-reis gemaakt). Waarom? Omdat die 24 uur door NS is voorgeschreven.

Ik weet alleen niet of NS in dit geval het hele inchecktarief voor de heenreis terugbetaalt of dat men een of andere verrekenconstructie met andere treinbedrijven heeft waardoor een correctie volgt voor het bedrag dat je had moeten betalen.

Maar goed, het antwoord op de vraag is toch mosterd na de maaltijd omdat de 24 uur intussen al lang voorbij zijn...
Computoon