Hoe wordt een conducteur beoordeeld?

Ik heb zelf bij al mijn banen een jaarlijkse beoordelingscyclus gehad. Dus eerst plannen maken wat je het komende jaar wilt bereiken, dan tussentijds een paar keer monitoren of je op koers ligt, en aan het einde van het jaar een beoordeling. Die beoordeling kijkt of je je doelen hebt gerealiseerd (en zo nee: waarom niet), en natuurlijk je verdere gedrag en prestaties. Die beoordeling heeft dan weer invloed op het salaris en op je opleidingsplan.

Nu vroeg ik mij af: hoe wordt een conducteur beoordeeld? Moet die ook een jaarplan maken, met doelen en verbeterpunten?

Los daarvan: meestal doet een conducteur zijn werk in zijn eentje. Als hij ervoor kiest alleen mee te rijden en bij elke stop te fluiten ("de vertrekprocedure uit te voeren") zonder ooit te controleren of reizigers te helpen, zal zijn baas dat waarschijnlijk niet ontdekken. Wordt de conducteur hierop beoordeeld, en zo ja: hoe dan?

Cryofiel
8 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Hahaha, je hebt duidelijk een verrekte goeie, hooggeschoolde baan (hbo/universiteit) op een stevig niveau. Bij verreweg de meeste (lager- en ongeschoolde) beroepen gaat het er zo ab-so-luut niet aan toe. Je doet gewoon je werk, binnen de vrijheden die je hebt, en als er teveel mis gaat vlieg je er uit, zo simpel is het. Loopbaanplanning en ontwikkeling zijn er volstrekt niet bij, die horen bij een totaal andere tak van sport.

Mijn man moet ook elk jaar door zo'n procedure heen, en ik lag me ziek als ik me probeer voor te stellen hoe dat bij ons in de winkel zou moeten gaan. Je salaris staat gewoon levenslang vast (minimumloon), en ontwikkelen doe je maar in je eigen tijd, voor zover je die nog hebt, maar niet bij Tedi. Alleen als je je uit je naad werkt en je werk voor je prive laat gaan kun je ook zonder enige vorm van opleiding teamleider of rayonhoofd worden (waarvan het salaris ook vast staat).

De arbeidsmarkt is ietsiepietsie groter dan hoofd- en middenkader ;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, ik vergeet het antwoord. :lol:

Een conducteur kan inderdaad als hij dat wil behoorlijk de kantjes er af lopen, maar alleen sta je eigenlijk bijna nooit meer (dus met de basiswerkzaamheden controleert men ook elkaar) en dingen als reizigers helpen maken juist je baan een beetje leuk en zorgen dat de tijd om komt. Als er klachten over je komen, zul je wel op het matje geroepen worden, maar iemand ontslaan, ook als hij jarenlang lijntrekt, is nog niet zo makkelijk.
In de regel doen de meeste mensen echter gewoon braaf hun werk, ook als ze niet op de vingers gekeken worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik zie maar af en toe twee conducteurs door de trein lopen, en dat valt me dan echt op. In het overgrote deel van mijn treinreizen is er één conducteur op de trein - die al dan niet een ronde loopt ("een lijntje trekt" zou een betere omschrijving zijn, gezien de geometrie van een trein) op het gedeelte van het traject waar ik in die trein zit. Van onderlinge controle is dan dus geen sprake.
Computoon
8 jaar geleden
Bij ons bedrijf geldt voor alle functies een plannings- en beoordelingscyclus, van laag tot hoog. Niet dat het altijd gevolgen heeft voor het salaris want meer dan de max voor een bepaalde functie ga je niet verdienen, uitzonderlijke omstandigheden voorbehouden. Bedrijven doen echter om meerdere redenen aan dossieropbouw op deze manier. Stel dat iemand niet goed functioneert. Dan kun je dit aantonen als de cyclus jaarlijks wordt uitgevoerd en gedocumenteerd, inclusief 'verbetermaatregelen'. Als uiteindelijk niets helpt, zal een ontslagvergunning/ontbonding van de overeenkomst gemakkelijker /goedkoper kunnen worden gerealiseerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel: dan heb je in korte treintjes gezeten: "Bij NS Reizigers is de conducteur officieel hoofdconducteur. Dat wordt intern afgekort als hc en hij wordt door zijn collega's meestal met "hc (hacee)" aangesproken. De hoofdconducteur die de trein op de langste afstand op hetzelfde traject begeleidt is tevens chef van de trein (ctr), indien de afstand gelijk is, is de dienstoudste chef van de trein. In principe is er 1 hc indien er 7 rijtuigen zijn en 2 hc's bij 12 rijtuigen, 3 hc's bij meer dan 12 bakken opdat gecontroleerd kan worden of alle deuren veilig gesloten zijn." https://nl.wikipedia.org/wiki/Conducteur
Cryofiel
8 jaar geleden
Standaard zes bakken, soms acht of tien. Maar als het acht bakken zijn dan is het 4+4, bij tien bakken is het 4+6 of 6+4. In beide gevallen kun je niet van het ene deel van de trein naar het andere lopen zonder de trein te verlaten. Ik weet dan dus meestal niet of er in het andere deel ook een HC aanwezig is. Ik zie soms twee HC's samen hun ronde doen. Dat valt me echt op.
Computoon
8 jaar geleden
Voor dat laatste (samen ronde doen) kiezen de conducteurs soms voor de eigen veiligheid. Met het nadeel dat in het andere treinstel dan geen conducteur aanwezig is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Marleen
Héérlijk zo'n persoonlijk antwoord !!!
ronron1212
8 jaar geleden
slechte winkel waar jij werkt marleen. je doet dus altijd alles goed en er is geen plaats voor verbetering vreemd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, Ronron, het werk moet gewoon gedaan worden. En meestal sta je alleen, maar probeer maar eens niet te kassieren als er klanten in de winkel zijn ;-) Zo gaat het trouwens in heel veel winkels hoor, al zul je in Nederland niet snel alleen in een winkel staan. Het moet nu eenmaal allemaal zo goedkoop mogelijk, dus het geld moet ergens vandaan komen. Dus dan maar bezuinigen op personeel.
Maar hoe meer je doet, hoe leuker je werk en hoe sneller de dag om is hoor. En als je echt geen fluit hebt uitgevoerd, is dat ook echt wel te merken en zadel je je collega's er mee op want het werk moet, nogmaals, gedaan worden. Lijntrekkers houden het in de praktijk geen proeftijd uit. Er is zat ruimte voor verbetering, dat zie ik elke dag, maar "if you pay peanuts, you get monkeys". Ik werk voor mijn lol, maar ga voor die par euro's echt niet mijn kont verrekken en het werk van de TL of de BZL doen. Mehoela. En helaas pindakaas, ook mensen als jij die dondersgoed weten dat het geld ergens vandaan moet komen en dat je voor een euro geen tien euro service kan eisen, doen boodschappen bij bodemdiscounters. Sterker nog , hoe meer geld, hoe onuitstaanbaarder de klant. En blijkbaar heb je nog nooit in een winkel gewerkt. Want zo werkt het in vrijwel alle (goedkope) winkels. Bij deze heb ik een zeldzame hoeveelheid vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Heerlijk.
ronron1212
8 jaar geleden
Sorry @marleen maar het een heeft niets met het ander te maken. Klein winkeltje kan ik me iets bij voorstellen maar er zijn ook iets grotere en ook hele grote ketens en daar wordt echt wel een beoordeling, functioneringsgesprek gehouden. Is een vrij normale procedure in het normale bedrijfsleven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Spijt me, het is een grote winkelketen. En dat was hetzelfde verhaal bij alle andere winkels waar ik in het verleden gewerkt heb. De enige plek waar ik ooit een functioneringsgesprek heb meegemaakt, was toen ik op kantóór werkte. Daar hebben ze tijd voor dat soort dingen, denk ik.
Maar bij de Aldi niet, bij de Blokker niet, bij het tuincentrum niet, en ook de grote keten waar ik nu werk niet. Niet de hulpjes die onderaan bungelen. (Daarboven vast wel, maar daar ben ik niet bij. Dan praat je al snel over mensen met een leidinggevende functie).
ronron1212
8 jaar geleden
@marleen ik heb in vele functie en bedrijven gewerkt overal van hoog tot laag kent het functioneringsgesprek.
http://www.hetfunctioneringsgesprek.nl/index.php?nie_id=41&pagina=15-tips-voor-een-perfect-functioneringsgesprek
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, Ron, zoals gewoonlijk weet jij het kennelijk weer beter. Of je hebt nooit ongeschoold werk gehad, dat kan ook.
In elk geval weet ik zeker dat ik nooit meer dan een 'gesprekje' gehad heb bij contractverlenging ; doelen, toekomstvisie, opleidings- en ontwikkelingmogelijkheden horen daar ECHT niet standaard bij. Alleen of je je werk goed genoeg doet om te mogen blijven - wat standaard eigenlijk zo is als je je jaarlijkse 'gesprekje' haalt. Een functioneringsgesprek kun je het echt niet noemen, of je moet heel erg je best doen. Alleen op kantoor heb ik dat soort gesprekken gehad. Terwijl dat voor mijn niveau ook behoorlijk irrelevant was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuke link trouwens ; ik probeer me er mijn BZL en TL bij voor te stellen en lach me blauw. Al zou het voor die toko wel goed zijn hoor, daar niet van. Maar personeel is op dit niveau zo inwisselbaar, daar ga je niet zo veel tijd in steken ;-)
ronron1212
8 jaar geleden
Zou daar dus niet willen werken. Betekent dat mensen dus geen waarde hebben.
ronron1212
8 jaar geleden
@marleen je wilt niet weten wat ik allemaal in me leven voor werk gedaan heb.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat klopt. Heb daar geen enkel belang bij.
ronron1212
8 jaar geleden
Dat is dan geheel jou mening en ook jou beeld van het beoordelingsgesprek of functioneringsgesprek.
kort dor de bocht: (a) door mystery passengers, (b) door collega' s met vrij reizen en (c) bij campagnes om de klantvriendelijkheid te bevorderen

Het komt wel degelijk voor dat conducteurs/ controleurs beoordeeld worden, al gebeurt dit vanuit besparingsoogpunt niet voortdurend (maar wel geregeld en onvoorspelbaar voor de betrokkenen). Er worden mystery passengers met treinen, trams en bussen meegestuurd om af en toe eens te kijken hoe het personeel functioneert. Realiseer je dat bij de spoorwegen (in elk geval de NS, van veolia en zo weet ik dit niet zeker) het personeel vrij reizen heeft, dus veel collega' s aan het werk zien. Als zij zaken constateren die niet door de beugel kunnen worden zij absoluut gemeld. Mij vader was groepschef van de verkeersleiding van NS in het rayon Rotterdam en vertelde thuis af en toe van leuke, bijzondere en treurige zaken die hij op zijn vele dienstreizen per spoor zag (hij noemde personen nooit bij naam, behalve als die mensen iets heldhaftigs of heel verstandigs hadden gedaan). En die meldingen verdwenen echt niet in een la! Ik weet dat de NS ook psychologen in dienst heeft en dat ook zij ' veldonderzoek' doen. Bijvoorbeeld naar de wijze waarop (gericht op buitenlanders) vooral op trajecten van en naar Schiphol in diverse talen informatie wordt gegeven. Tenslotte zijn er bij de NS diverse campagnes gevoerd om het comfort van reizigers en hun veiligheid te bevorderen, waarin de conducteurs een grote rol speelden, en waarbij zij ook begeleid werden d.m.v. cursussen, proeven en testen.
Maar ook op de stations met schoonmaakwerkplaats (zoals Enschede en Haarlem) wordt beoordeeld hoe de schoonmakers hun werk doen. Daarnaast zijn er vakgroepen zoals de rangeerders waar veiligheid enorm telt; ook hun werkprocedures worden beoordeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een conducteur die steeds vanuit dezelfde deur bij de achterste cabine of de eerste klasse fluit kan op een gegeven moment echt wel gaan opvallen bij de ervaren reizigers en bij de machinist.
Nu is het doorgeven van zulk gedrag natuurlijk niet iets dat men snel doet, maar met het inzetten van niet-geuniformeerd spoorwegpersoneel en mensen die helemaal in een andere bedrijfstak werken (of gepensioneerden) kan de werkgever ook een indruk krijgen van hoe het treinpersoneel zijn werk doet. Ik weet uit mijn vroeger werk dat dat in de luchtvaart niet ongebruikelijk is.
Men kan ook zien hoeveel kaartjes (cq “Uitstellen van Betaling”) de conducteur in de trein uitschrijft, en met de huidige OV-Chipkaart zal er ook wel geregistreerd kunnen worden of het apparaat veel of weinig gebruikt wordt.
Bovendien is het een bij uitstek publieke functie. Als iemand er echt de kantjes afloopt zullen er wel eens reizigers zijn die spontaan hogerop hun beklag doen.

Als goederenmachinist werkte ik in principe nog meer solo dan een conducteur, want je bent alleen op je trein.
Maar ik kreeg wel een aantal keren per jaar een coach mee. Dan ben je je uiteraard terdege bewust dat er op je gelet wordt, en die coach moet ook elke regel op de standaard beoordelingslijst invullen, maar het valt niet mee om het dan ineens (met een air alsof je altijd zo werkt) anders te doen dan zoals je het gewend bent. Dat hebben ze echt wel door, en anders kunnen ze nog wel wat strikvragen stellen.
Ik kan me voorstellen dat de managers van de conducteurs ook met zulk soort geüniformeerd toezicht het een en ander kunnen (laten) registreren. Dus ook hier een vorm van dossieropbouw.

Toegevoegd na 29 minuten:
Terugkomend op de hoofdvraag: van een intern opleidingstraject en jaarlijkse prestatiedoelen is bij rijdend personeel (na het behalen van de bevoegdheid) volgens mij meestal geen sprake. En dat hangt samen met het beperkte aantal formatieplaatsen voor hogere rangen, en ook met het feit dat men ook zonder periodiek doelen stellen wel gaat merken wie zich collegiaal uitslooft en wie geen verdere ambities toont.

Als burgerluchtvaartpiloot moet je de ervaring opdoen en verwerken om (vastgelegd in een dossier) geschikt bevonden te worden om gezagvoerder te kunnen worden. Dat hangt samen met het feit dat er twee mensen voorin zitten.
Maar eenmaal klaar met de opleiding mag iedereen “chef trein” zijn, en dan zou je alleen opleider kunnen worden om echt hogerop te gaan klimmen.
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Praktijkles geven moest bij ons in feite iedereen. Het is voorgekomen dat iemand op zijn eerste zelfstandige rijdag meteen twee leerlingen meekreeg. Waarschijnlijk niet zo bedoeld, maar het gevolg van een dienstenverandering. Die had ik in zo’n geval echt geweigerd!