Waarom fluit een conducteur voor vertrek?

Waarom fluiten conducteurs van treinen vlak voor vertrek om de deuren te sluiten. Terwijl je dit bij metro's bijvoorbeeld niet ziet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K
Amadea
8 jaar geleden
Bij metro's hoor je meestal een dingdong en dan roept een computerstem om dat de trein gaat vertrekken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat raar. Je hoort een dingdong in de metro, en dan wordt omgeroepen dat je trein gaat vertrekken. Lijkt me bijzonder verwarrend!
Amadea
8 jaar geleden
Niet in de metro, maar op het perron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je nog niet of je nou de metro aan het nemen bent of dat je eigenlijk toch in de trein zit... lastig hoor!

Antwoorden (1)

Als de conducteur de deuren gaat sluiten geeft deze met een fluitsignaal aan de reizigers aan dat er niet meer in- of uitgestapt mag worden. Hierna worden de deuren vanaf een balkon met een driehoeksleutel gesloten. In de meeste treinen klinkt er ook een automatisch fluit-, of piepsignaal , om te waarschuwen dat de conducteur bezig is met de vertrekprocedure en dat de deuren binnen enkele seconden zullen sluiten. De conducteur voorkomt hiermee dat mensen beklemd raken tussen de deuren van de trein en hierdoor meegesleept kunnen worden. De machinist hoort in de cabine een belletje zodra de deuren in beweging komen en een als de conducteur zijn of haar sleutel weer terugdraait.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verklaart niet waarom dit bij de metro niet gebeurt...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de metro is de conducteur en zijn fluitje al vervangen door automatische vertrekgeluiden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de metro zijn geen conducteurs aanwezig.
Controle gebeurt door speciale controleurs die bij elk willekeurig halte kunnen instappen en niet constant van begin tot eindpunt meerijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zal dan wel, maar @Freekfluweel merkt m.i. terecht op dat dit niet verklaart waarom er bij de metro een automatisch vertrekgeluid is, en bij de tram volgens mij dat niet eens. Dat zouden ze toch ook in treinen kunnen installeren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus.
De vraagsteller wil weten waarom een conducteur in de trein fluit voordat de deuren sluiten en dit is gewoon een correct antwoord. Waarom het in de metro níét gebeurt is een andere vraag of had als aanvullende vraag gesteld kunnen worden en daar is geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais, maar in de toelichting in de vraag staat ook 'terwijl je dit bij metro's bijvoorbeeld niet ziet'. Ik vind de vraag met die toevoeging ook een stuk interessanter. Iedereen kan nog wel begrijpen waar het fluitje an sich voor dient, maar het lijkt een archaïsch gebruik in deze tijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@uhmramon: Zo las ik de vraag ook. Volgens mij kan VS zelf ook wel bedenken waarom de conducteur fluit... Zhij vraagt zich echter af waarom dat NOG gedaan wordt omdat dit bij de metro al lang is afgeschaft!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel, Precies wat ik me vooral afvraag is waarom nog een fluitje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een trein is bijvoorbeeld veel langer. Een metro kan makkelijk met camera's en eventueel uit een raampje kijken/spiegel overzien worden. Een trein van 250 meter kan je moeilijker overzien en heeft dus een betere controle nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Treinengek, dat is het deels. Het sluiten van deuren en vertrek van trein en metro zijn inderdaad twee totaal verschillende systemen.