Hoe zit het met het kopen van een treinkaartje wanneer er vervangende bussen rijden?

Ik wil volgende week met de trein reizen alleen zijn er dan werkzaamheden op het station bij ons in het dorp. Nu weet ik dat er vervangende bussen rijden. Alleen heb ik geen ov kaart van ns dus moet ik een los kaartje kopen, maar moet dit ook wanneer er bussen rijden of moet ik dan op een andere manier betalen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Je koopt gewoon je kaartje voor de trein en kunt daarmee reizen in de bus die de trein vervangt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Klopt.
Je dient ook met dat losse kaartje wel netjes op het vertrekstation in te checken (er zit een chip in) en pas dan in de bus te stappen. Soms plaatst NS speciaal daarvoor een mobiele incheckpaal in de buurt van de bussen, maar anders moet je dus aan een gewoon incheckpaaltje inchecken. En bij een station met poortjes moet je dan zelfs bij een poortje inchecken, zonder echt naar binnen te gaan. Bij het met een bus aankomen en dus nog moeten uitchecken op een dergelijk station moet NS dan personeel bij die poortjes neerzetten, want anders kun je niet ‘binnen’komen om alleen even uit te checken. Dat dit verwarrend overkomt, is een van de ‘makken’ van het huidige OV-Chipkaartsysteem. Veel controle is er in dit soort situaties dan ook meestal niet, maar je moet voor de rest van je reis na een overstap in treinen natuurlijk wel “in orde” zijn qua incheckstatus. Het is dus andersom reizend ook niet de bedoeling om bij overstap van trein in vervangende (door NS geregelde bussen) alvast uit te checken als je langs paaltjes of poortjes komt. Alweer een bron van verwarring ... (Nu nog even een bron van deze kennis zoeken)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
klopt, bedankt voor de aanvulling. Ik reis vanaf station Utrecht centraal en daar komt het regelmatig voor, vandaar mijn spontane antwoord.
Bordensteker
8 jaar geleden
Hier enkele vindplaatsen:
https://forum.ns.nl/op-station-17/moet-inchecken-vervangende-bus-6481 Eventueel ten overvloede ook nog:
https://forum.ns.nl/de-trein-11/moet-betalen-voor-buskaart-werkzaamheden-spoor-zijn-6863
https://forum.ns.nl/op-station-17/kun-de-vervangende-bussen-in-uitchecken-ov-chipkaart-4668
https://forum.ns.nl/de-trein-11/ns-vervoerbewijs-geldig-de-bus-werkzaamheden-3210
Bordensteker
8 jaar geleden
Op de website van NS zelf vind je dit toch belangrijke detail (kijk maar naar de véle zoekresultaten als je zoekt op - vervangende bus inchecken NS - , waar de klanten elkaar op weg helpen) kennelijk alleen vermeld als er ergens zo’n situatie van tevoren aangekondigd wordt, zoals nu in dit stukje tekst: http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/actualiteiten/werkzaamheden-zwolle-raalte.html#geldig-vervoerbewijs Maar ja, eigenlijk hoef je dit soort informatie ook niet meteen te verwachten bij een dienstverlenende instelling waar ze inplaats van "vertraging" te zeggen alleen in verhullend taalgebruik willen laten weten dat een trein pas "over 10 minuten vertrekt"!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed gevonden! Ik kwam niet verder dan de ondertussen geplaatste link.
Bordensteker
8 jaar geleden
Op deze foto zie je er een paar staan toen NS die gebruikte om de vele extra reizigers in Landgraaf bij Pinkpop aan te kunnen:
https://www.flickr.com/photos/helogat/5994044006/in/photostream/
Antoni
8 jaar geleden
@bordensteker, mensen houden niet van vertraging(en): daarom is een aantal jaren geleden besloten de mededelingen over vertraging(en) op een andere manier vorm te geven. Het is dus een manier om klantvriendelijker te zijn, zo heb ik begrepen, maar dit alles terzijde, want voor de vraagsteller is dit niet relevant.