Zit er een gedachte achter de route van treinen bij stations op enkel spoor?

Ik reis al jaren met de trein op het traject Zwolle - Enschede en stap op en af bij station Heino. Dit is een enkel spoor en in Heino kruisen de treinen elkaar.
Zolang ik me kan herinneren gaat de trein uit de richting Zwolle rechtdoor en neemt de trein uit de richting Enschede voor het station de wissel en gaat na het station terug op het hoofdspoor zodat ze langs elkaar kunnen.

Ik vroeg me af of er een gedachte achter deze keuze zit of dat bij de aanleg van dit traject willekeurig is besloten dat de trein uit Zwolle rechtdoor gaat en de trein uit Raalte de wissels neemt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ProRail kiest ervoor om, net als op de openbare weg, treinen rechts te laten rijden. In Heino is dat dus de trein naar Enschede op het zijspoor, en de trein naar Zwolle rechtdoor.
Bordensteker
7 jaar geleden
De vraag was of er een gedachte achter zit.
Ja, maar niet datgene wat u noemt. En het zal de vraagsteller bij zijn dagelijkse treinreizen niet ontgaan zijn dat de treinen in het eerste station onderweg (Raalte) juist links houden (althans, dat was de situatie toen hij de vraag stelde; het is niet ondenkbaar dat er de nieuwe dienstregeling veranderingen in het spoorgebruik met zich mee heeft gebracht.

Antwoorden (2)

De grootste “tros” reizigers waar het reizigersoverpad (dat de in- en uitgang van het middenperron is) mee te maken krijgt is er steeds ná de aankomst van een trein. Uitstappende reizigers lopen in groep, en reizigers die de trein willen nemen, komen individueel het perron oplopen. Door het overpad te berijden net voor het stoppen, hebben de uitgestapte reizigers er daarna geen last van.
Het is daardoor praktischer om het reizigersoverpad alleen door treinen komend vanuit Enschede te laten berijden die ná het overpad stoppen, want dan gaan de slagbomen alleen dicht kort voor de aankomst van die trein. En na het openen van de slagbomen kan ook de late reiziger nog steeds de vlak bij het overpad gestopte trein halen.

Anders gezegd: een op dat zijspoor gestopte trein _uit Zwolle_ kan nooit zonder de juist uitgestapte reizigers te hinderen vlot vertrekken, want dan is net een hele stroom van reizigers van het perron af aan het oversteken naar het “stationsplein” met fietsenstalling en parkeerplaatsen voor auto’s. Sterker nog: de trein uit Enschede náár Zwolle is intussen ook vanaf het enkelspoor binnengelopen, en juist daardoor kan nu de trein die uit Zwolle gekomen was naar het enkelspoor vertrekken, en dús moeten de slagbomen sluiten, en staan in zo’n situatie de uitstappers van twéé treinen te wachten tot de trein uit Zwolle vertrokken is. Dat kan er dan zó uitzien: https://i.ytimg.com/vi/AadX6BKrqMU/maxresdefault.jpg . Het overpad is naar links maar de gesloten slagboom is onzichtbaar achter de zwarte paal dicht bij de camera. Zónder al die wachtende mensen ziet het er zó uit: http://www.fairriqh.nl/stations/Treinstations%20Overijssel/slides/Station%20Heino%20-%20Uitkijk%20Spoorlijn%202013.JPG
En vanaf de andere kant is dit het beeld: https://i.ytimg.com/vi/_GPZskNQL-o/maxresdefault.jpg

In Raalte is de situatie van het perron-overpad gespiegeld, en daar rijden ze (dus) standaard juist over het linkerspoor van het korte stukje met dubbelspoor: het overpad wordt ook daar bereden door de trein die er net overheen aan het perron kan stoppen.

Met ander woorden: er zit inderdaad een bepaalde gedachte achter hoe de treinen de perronsporen van zo’n station met een kort stukje dubbelspoor berijden.
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
In principe moeten er op het korte stukje dubbelspoor ter plaatse van het perron in Heino altijd twee stoppende treinen elkaar tegenkomend passeren (“kruisen”), want zowel vóór als voorbij Heino is deze spoorlijn enkelsporig, met uitzondering van soortgelijke kruisingsmogelijkheden in Raalte (het volgende station in oostelijke richting, waar in de normale dienstregelingopzet geen treinen elkaar tegenkomen) en Nijverdal. Inmiddels is men bezig deze spoorlijn van bovenleiding te voorzien. De Provincie Overijssel heeft aan ProRail opdracht gegeven om bovenleiding aan te brengen. Het vervoer op deze lijn is aanbesteed en aan Syntus gegund, en die gaat eind 2017 met elektrische treinstellen rijden.
https://www.prorail.nl/projecten/elektrificatiezwollewierden Het is de bedoeling om t.z.t. in spitsrichting ook enkele sneltreinen toe te voegen. In dat kader worden er in een volgend stadium op sommige plaatsen zijperrons toegevoegd, om het gevaar van het snel voorbijrijden langs een onafgeschermd smal middenperron met reizigers te vermijden. De bestaande tamelijk smalle “tweezijdige” middenperrons kunnen dan op die plaatsen, aan de zijde van het spoor waarop door sommige treinen snel doorgereden kan worden, een hek krijgen. Op http://martijnvanvulpen.nl/nieuws/805-elektrificatie-zwolle-wierden-update-maart-2016 wordt aan de hand van zeer recente foto’s van Raalte en Heino uitgelegd hoe de plaatsing van de bovenleidingmasten en -portalen alvast rekening houdt met de beoogde perronaanpassingen. En met deze aanvulling poog ik mijn antwoord eveneens iets meer toekomstvast te maken, want bij het laten doorrijden van sneltreinen komt de logica van het spoorgebruik uiteraard opnieuw aan de orde.
U ziet dat veranderingen op een spoorlijn ingrijpender kunnen uitpakken dan bij een buslijn!
ProRail laat, net als op de weg, de trein zo veel mogelijk rechts rijden. In Heino is dit dus de trein naar Enschede op het "zijspoor" en de trein naar Zwolle rechtdoor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Het rechts rijden is in Nederland (i.t.t. bijvoorbeeld België) op dubbelsporige lijnen de norm. Maar op enkelsporige lijnen met op stations een kort stukje met twee sporen (wat in het bijzonder het onderwerp is van deze vraag) is iets anders aan de hand. Daarom is dit antwoord hier toch onjuist. Op enkelsporige lijnen met korte stukjes dubbelspoor waar de tegemoetkomende treinen elkaar alleen even moeten passeren maakt het in principe niet uit of je daarbij dan allebei rechtshoudt of allebei linkshoudt. Als je maar wel allebei hetzelfde doet (en daar zorgen de wissels voor). Daarom is soms de ligging van de uitgang van een middenperron ‘richtinggevend’, zoals in het naburige Raalte (het volgende station aan dezelfde lijn), waar de treinen dus standaard links houden! Staat in mijn antwoord in de voorlaatste alinea.