WACHT tot het rode licht gedoofd is?

Bij spoorwegovergangen met bomen staat altijd: "WACHT tot het rode licht gedoofd is. Er kan NOG een trein komen."

Vroeger was dat zo. Stel trein 1 was net voorbij, de bomen waren net begonnen omhoog te gaan. Toen kwam trein 2. Dan moeten de bomen omlaag. Maar vroeger was de constructie zodanig dat de bomen eerst helemaal omhoog moesten, en dan pas weer konden dalen. Stukje omhoog en dan, oeps er komt nog een trein, snel weer terug omlaag: dat kon niet.

Is dat nog steeds zo?

Zie het enige echte antwoord in mijn reactie op deze vraag.

(deze tekst is pas toegevoegd nadat ik, vele dagen na het stellen van de vraag, op het idee kwam het aan een echte expert te vragen)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook toevallig. Dit weekend stond ik inderdaad voor een spoorwegovergang en was ik ook het volgende aan het denken over "Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein aankomen.". Wat ik dacht was dat de techniek nu toch al zo ver moet zijn dat een dergelijke waarschuwing niet meer nodig is. De bomen kunnen toch gewoon dichtblijven totdat het weer veilig is? Als we mensen op de maan kunnen zetten moet dit ook kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dertig jaar geleden gingen de bomen in Woerden al niet meer helemaal open. Maar nu is er in een omtrek van 50km geen gelijkvloerse spoorwegovergang meer te bekennen.... Hmm, ik overdrijf, ik weet er een, maar die houd ik geheim ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben vandaag bij ProRail binnengelopen, bij een expert van spoorwegovergangen. Die gaf mij het volgende antwoord. Het bord dat ik beschrijf, heet in jargon de Wachtplank. Die zit op alle overgangen, ook bij enkelspoor. Dat is voor de uniformiteit. Als er een trein aankomt, gaan eerst de bellen rinkelen en de lampen knipperen. Pas na vijf seconden beginnen de bomen te dalen. Als de bomen terug omhoog gaan en er komt dan een tweede trein aan, gaan dezelfde in werking: de bellen gaan rinkelen en de lampen gaan knipperen - maar dat deden ze al, dus dat merk je niet. Intussen gaan de bomen gewoon verder omhoog. Vijf seconden later (dus: vijf seconden nadat de tweede trein wordt gedetecteerd) gaan de bomen omlaag. Ze kunnen daarbij halverwege het omhooggaan van richting veranderen. Het kan ook zijn dat ze toevallig net helemaal open waren, en meteen weer sluiten. Het kan ook zijn dat ze minder dan vijf seconden open waren; ook dan zullen dus de bellen en knipperlichten doorgaan, en zullen de bomen zich opnieuw sluiten. Antwoord op mijn oorspronkelijke vraag is dus: ja, de bomen kunnen halverwege van richting veranderen (van openen naar sluiten), maar als ze al waren begonnen met omhooggaan, zullen ze minstens vijf seconden doorgaan met omhooggaan en dan pas omkeren en omlaaggaan. De tekst op de Wachtplank is eigenlijk fout. De tekst zou eigenlijk moeten luiden: WACHT tot het rode licht gedoofd is, anders rijdt u onze bomen eraf.

Het beste antwoord

Ze gaan ook halverwege terug.
Als een trein op een bepaald punt van het spoor zit word het veiligheidssysteem ingeschakeld en geeft dus een seintje naar de slagbomen en deze gaan dan omhoog of omlaag. Op de foto links een "ouderwetse" aandrijving voor overwegbomen, rechts een aandrijving waarin elektronische componenten te herkennen zijn. Deze aandrijvingen kunnen op afstand, via internet, worden bewaakt. Dit gebeurt ook bij wissels. Op deze manier krijgen onderhoudsmonteurs tijdig een waarschuwing als er iets met een installatie aan de hand is. Zo kan een hoger stroomverbruik een aanwijzing zijn dat er iets aan het verslijten is. Ondanks de elektronica word er ook nog steeds een puur mechanische teller ingebouwd, die bijhoudt hoe vaak de overwegboom gesloten is. Leverancier Vialis in Broek op Langedijk maakt de kasten. Zie linkje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik heb nog nooit gezien dat bomen halverwege hun beweging weer de andere kant op gingen. Ik denk dat 't dus inderdaad nog steeds zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet, ik sta regelmatig voor een spoorweg overgang (alhoewel het de metro is die daar passeert) maar vaak sta ik daar heel lang te wachten nadat een metro is gepasseerd omdat er van de andere kant nog een aan komt. Terwijl in de tussentijd best al wat auto's hadden kunnen passeren. Dus volgens mij is dit bord overbodig.

Net als bij bruggen, waar vaak staat: Slagbomen dalen automatisch. Alsof wij denken dat iemand met de hand die bomen omlaag gaat doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van niet. Bovendien zijn de spoorbomen ook tijdig afgesteld op trein 2. Je krijgt geen situatie van "oeps we (slagbomen) moeten halverwege weer naar beneden!".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar het gewoon spoorverkeer betreft wel ja. Maar het gaat vooral om die diesellocks met 23 van die rammelkarretjes erachter die buiten de dienstregeling vallen...
Bij de spoorweg overgang die ik met enige regelmaat passeer is het zo dat de bomen eerst volledig open gaan en dan direct weer sluiten...

Ik ga er vanuit dat het mechanisme dat de bomen beweegt wel eens erg kan lijden als dit van richting moet veranderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laatst heb ik in dalfsen zoiets meegemaakt, ik wou optrekken want de trein was voorbij, inneens gingen de bomen weer omlaag en binnen 2 seconde was die trein er.
wow ik schrok me kapot.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nog steeds zo. Toevalligerwijs net vorige week meegemaakt. Stond op landweggetje, trein eindelijk weg, bomen omhoog, mijn voorganger wil optrekken, maar de bomen gingen direct weer omlaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dit serieus of is dit een grapje? Ik bedoel - dat landweggetje was in Dalfsen, en die voorganger was bailey?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit was serieus, dit landweggetje was aan de andere kant van de IJssel.
Of Bailey in de auto voor me zat weet ik niet, ik zag geen clownspak :).
(het verhaal hierboven was nog sterker, de bomen zijn maar liefst 3x op en neer gegaan... was ook iets mis met de treinen... spoorweg overgaan kostte me 6 minuten)
Voor zover ik meemaak bij mij in het dorp (Die bomen zijn soms wel 10 minuten dicht) gaan ze ook halverwege terug.

Ik denk dat te kunnen beredeneren.
Stel dat ze net omhoog gaan als trein 2 van de andere kant zich meld. En de boom gaat eerst helemaal omhoog en dan weer naar beneden, dan zou de trein veel te dichtbij zijn op het moment dat de bomen net volledig dicht zijn. Dat lijkt mij een veiligheidsrisico op te leveren.
Deze bomen worden gestuurd doordat de trein een contact maakt op de rails. (iets wat ik in mijn jeugd op een bedrijven wist en dan de boom naar beneden kreeg door er een platgeslagen blikje tussen te zetten.)

De boom reageert dus in mijn beleving op de wiel van de trein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit bord staat alleen bij dubbelspoor.
Als de trein op het eerste spoor voorbij gaat, kan je het tweede spoor niet of slechter zien. Op dat tweede spoor kan de tweede trein dus wel rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is nog steed zo dat heb ik laats nog meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dit is nog steeds zo!
Ik kom elke dag langs een spoorovergang op weg naar school, en het gebeurt vaak dat leerlingen laat zijn en snel willen fietsen na een trein. De bomen gaan dan eerst helemaal open en meteen weer dicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees deze waarschuwing als: "Rijd SNEL door als de bomen open gaan. Er kan NOG een trein komen (en dan sta je weer een tijd te wachten)." Je moet natuurlijk niet treuzelen en je motor moet niet afslaan, maar dat is altijd zo op spoorwegovergangen.