Ik ben niet in het bezit van een paspoort, nu wil ik heen en weer met het vliegtuig reizen, is dit mogelijk met een rijbewijs?? het is binnen europa.

Italie heen en weer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (5)

Nee dat kan alleen met een geldig paspoort.

Toegevoegd na 1 minuut:
Reizen in de Europese Unie - Hoofdinhoud

Binnen de Europese Unie mag u vrij reizen. Dit betekent dat u slechts een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart nodig heeft om naar andere EU-landen i te kunnen reizen. Als burger van een EU-lidstaat bent u geen toerist of reiziger als alle andere, maar heeft u specifieke rechten en mogelijkheden. Zo mag u naar alle andere lidstaten reizen en daar tijdelijk wonen. U beschikt ook over bepaalde faciliteiten en garanties bij (onder meer) particuliere aankopen en transacties, en bij de gezondheidszorg. Verder kunt u als inwoner van de EU overal ter wereld bij elke Europese ambassade aankloppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook een ID-kaart gebruiken binnen Europa. Ik hoop voor je dat je nog niet geboekt hebt want als het nummer van je id-kaart/paspoort niet overeenkomt met het nummer dat je hebt ingegeven bij je boeking dan mag je het vliegtuig niet in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of een nood paspoort aanvragen . dit is er binnen 2 dagen ongeveer geloof ik , dan moet je wel aangeven wanneer je weer terug komt en dan een week na terug komst moet je hem weer inleveren ofzo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kan niet met rijbewijs.
Je kan met een Europese ID-kaart gaan, of met een paspoort.
Als je geen van beiden hebt, moet je overwegen of er een kans is dat je de komende 5 jaar buiten Europa komt. Zo niet, dan kan je gewoon een Europese ID-kaart halen.
Lekker makkelijk, klein als een creditcard, past altijd in je portemonnee.

Zie verder de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere Nederlander moet in het bezit zijn van een geldige ID kaart. Deze geldt binnen de EU en een aantal niet EU landen als geldig reisdocument.

Een rijbewijs is geen officieel identiteits bewijs.

Italië is 1 van de Schengen landen. Dwz, dat er geen officiële grenscontrole meer is. Op de luchthaven is er geen grenscontrole, maar controleert een med van de luchtvaartmaatschappij je identiteit ivm met veiligheidscontrole. Dit door het controleren van je ID kaart, of paspoort.

Een ID kaart kan je aanvragen bij de gemeente en kost circa 35 euro. Wel aangeven dat je dit 'onder protest' doet (laten vermelden op kassabon) en bon bewaren. Er loopt een procedure bij Hoge Raad, waarin een uitspraak van een rechter loopt dat deze vind dat 'verplichte' documenten 'gratis' te dienen te worden verstrekt. Neemt Hoge Raad deze uitspraak over, dan krijg jij je geld terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ID-kaartkosten verschillen per gemeente, in Utrecht was het vorig jaar 42,85.