Een vliegtuig heeft bij het opstijgen een grondsnelheid van ong. 360 km/u., bij het landen ong. 280 km/u. en in de lucht varieert de snelheid tussen de 800 en 1000 km/u. op een hoogte van ong 10 km.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hangt wel van het soort toestel af,
een Cessna komt al bij 100 km/uur van de grond.
Ca. 300 km/h
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van een heleboel factoren af :

sterkte en richting van de wind
gewicht van het specifieke vliegtuig (brandstof, passagiers, vracht)
type vliegtuig (een A380, een B737, enz)

Per start wordt de snelheid van 'roteren'(het moment, dat de piloot de neus van het vliegtuig omhoog trekt) berekend - dus het is geen vaste snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Tijdens het van de grond loskomen dus. Dat variëert nogal per type, en ook met lading en type motor.
Bij zuigermotortype zoals F-27 was dat minimaal 210km/h maar de meesten hebben echt wel 320 tot wel 380km/uur benodigd om los te komen.
Omgekeerd, doktersvliegtuigjes komen al bij 70km/uur los in een hobbelig weiland - maar met hun veel te grote vleugel gaan ze ook in de lucht al niet hard meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs bij een zelfde type is dat per keer verschillend.
De piloot berekend zijn startgewicht en bepaald daarop zijn VR (roteren of te wel optrekken)
De co piloot roept een aantal snelheden af tijdens de start. V1 V2 rotate Op een bepaald moment is de snelheid ten opzichte van de overgebleven baanlengte dusdanig dat hij MOET opstijgen.

Bij de moderne straalvliegtuigen ligt het tussen de hierboven genoemde snelheden.

Tot 10000 foot moet men dan onder de 250 mijl blijven en landen gebeurt tussen de 130 en 160 mijl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tussen de 250 - 350 km per uur. Na het opstijgen gaat het vliegtuig pas echt snelheid maken.