Hoe kan een vliegtuig opstijgen? De wind kan mij niet dragen, en mij laten vliegen. Maar een vliegtuig wel, en deze is vele malen zwaarder.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De lucht onder de vleugels doet een kortere weg vanwege de kromming aan de bovenkant. Hierdoor ontstaat druk naar boven toe. Dat lukt alleen als er lucht langs beweegt (of een ander gas/vloeistof). Hoe sneller die beweging, hoe meer druk naar boven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je de bolle kant van de vleugels dus aan de onderkant zou doen, zou 't vliegtuig bij 't trachten te opstijgen juist naar beneden gedrukt worden. Omdat supersnelle racewagens niet van de baan af mogen vliegen, zitten bij een racewagen de vleugels dus andersom: neerwaartse druk. (Die neerwaartse druk viel weg doen de bodem van de racewagen van Senna 't wegdek raakte in een supersnelle bocht. De grip van de wielen verminderde daardoor enorm en hij vloog met hoge snelheid de bocht uit. Maar dat terzijde.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Die kracht die jij beschrijft is niet zo belangrijk als je denkt. Op alle scholen wordt Bernouilli erbij gehaald, maar voor een groot deel ten onrechte.

Andere antwoorden (6)

De wet hier is: Actie is min reactie...

De vleugels gooien zo veel kilo´s lucht omlaag dat het vliegtuig hoog blijft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier staat vast wat je wilt weten
http://users.telenet.be/aerodynamica/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
snelheid, ook niet geheel onbelangrijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je hoe sterk die motor van vliegtuig is.
En weet je wat voor brandstof die gebruikt. Puur benzine en dat noemen ze coalizione...
Die zorgt dat de vliegtuig opstijgt. Met zo'n 600 km per uur op grond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Boeing 747 (groot vliegtuig dus) heeft op de grond een snelheid van ongeveer 300km/h. Dit wegens veiligheid. Met behulp van flaps (draagkracht verhogend) wordt extra lift gecreëerd waardoor het vliegtuig met een lagere snelheid voldoende lift heeft om op te stijgen. Op grotere hoogte wordt de snelheid opgevoerd naar zo'n 950km/h. Tijdens de start heeft een vliegtuig deze flaps nodig om op te kunnen stijgen. Zonder flaps kom je (eigenlijk) niet van de grond. Aangezien de flaps een grote uitslag hebben mag de snelheid niet te hoog zijn, omdat anders het hele flapsysteem (actuators, beams e.d) beschadigd raakt door de grote krachten.
AWM
14 jaar geleden
Ik tank altijd Coalizione loodvrij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pak een C172 en die gaat met 55 KTS (ong 90 km/u) al de lucht in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig zijn ze overgestapt op de Coalizione A1Extraspeciaal plus, met drievoudige werking!
Als jij vleugels hebt, door bijvoorbeeld aan een hangglider te gaan hangen, dan kan de wind (mits het hard genoeg waait en/of je iets hebt om vooruit te komen) ook jou laten vliegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is: het vleugel profiel en voorwaartse snelheid.
Wat al eerder was gezegd, de bovenkant van een vleugel is langer dan de onderkant, hierdoor ontstaat er een lagere luchtdruk boven de vleugel dan onder, de luchtdruk onder de vleugel duwt het vliegtuig om hoog en de lagere druk boven de vleugel trekt het als ware omhoog. Deze krachten nemen toe na mate de voorwaartse snelheid toeneemt. De motoren van een vliegtuig zijn er alleen maar om het vliegtuig de benodigde voorwaartse snelheid te geven om zo voldoende "lift" van de vleugels te krijgen. De brandstof die voor de meeste vliegtuigen wordt gebruikt heet kerosine en de snelheid bij het opstijgen ligt voor de meeste grote vliegtuigen op zo'n 200 tot 250 km/pu. Kleinere vliegtuigen gebruiken als brandstof een soort super-super benzine (octaan getal 100) maar deze vliegtuigen hebben dan ook cilinder motoren (vaak met turbo) Alle grote vliegtuigen hebben straalmotoren als Rolls-Roys, Prat & Withney en general electric. Bij het stijgen en dalen schuiven er ook kleppen uit de vleugels ( Flaps en Slats) deze dienen om bij een lagere voorwaartse snelheid voldoende lift van de vleugels te krijgen.
De wetten van de aerodynamica zijn best ingewikkeld maar gelukkig werken ze wel.