Mag je weigeren met een vervangende luchtvaartmaatschappij te vliegen als het toestel waarmee je eigenlijk terug zou vliegen defect raakt?

Je vlucht staat eigenlijk gepland met een gerenommeerde luchtvaartmaatschappij, maar je wordt overgeboekt naar een maatschappij die in veel landen op de zwarte lijst staat.

Is er een wet/regeling waar je je op kunt beroepen en zoja welke is dat?
(En dan bedoel ik niet dat je dan je reisbureau moet bellen. ;))

Toegevoegd na 6 dagen:
Naar aanleiding van de antwoorden tot nu toe, waarvoor dank: Ik bedoel dus eigenlijk dat je het pas merkt als je bij de gate aankomt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja, wat ik zo gauw kan vinden is dat je mag weigeren en dat de luchtvaartmaatschappij van je oorspronkelijke boeking je dan moet compenseren.

http://ec.europa.eu/transport/air_portal/passenger_rights/doc/2007_apr_poster/2007_poster_apr_nl.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee. Zolang de maatschappij een erkende maatschappij is niet.

trouwens je weet niet of het een andere maatschappij is.
Je hebt namelijk een aantal soorten leen, gebruik en inhuur.

Transavia huurt in de zomer vliegtuigen in. Die zien eruit als een andere maatschappij maar de bemanning is van transavia.
Het kan ook zijn dat de kist met bemanning gehuurd wordt. maar wel onder verantwoording vand e maatschappij vliegt. (wet lease)

En men kan een charter inhuren.

Zoalng men aan de richtlijnen binnen de luchtvaartregels voldoet mag je nietw eiegren.

Ja weigeren mag, maar dan vervalt je recht op de vlucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dan heb je geen recht op vergoeding. Zij kunnen je niet leveren waarvoor je betaalt, maar bieden een vervanging aan. Als die vervanging gelijkwaardig is, dan moet je die accepteren. Anders heb je geen poot om op te staan.
Gelijkwaardig betekend: Goede vervanging, dus niet economy class als je buisniss class zou vliegen. Inclusief maaltijden, als je dat normaal ook zou krijgen etc.