Hoelang gaan vliegtuigbanden mee?

Bij het landen van een vliegtuig zie je bij het landingsgestel de banden flink roken door de krachten die op de banden komen. Lijkt mij dat die flink slijten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

0.005 mm is de gemiddelde slijtage van een vliegtuigband bij de landing.
Dat is ongeveer 10% van de totale slijtage.
30% is voor het remmen na de landing en 60% is voor het taxiën en starten.
Dat zijn allemaal gemiddelde. Op een nieuwe of net schoon gemaakte baan slijten de banden meer.
Banden slijten ook meer als het warmer is zoals soms in de zomer.
Bij onze 737's worden de banden bij 0,8 mm vervangen aan het eind van de dag of als het uitkomt.
Beschadigingen van buitenaf (FOD) kan altijd maar daar heb je de handboeken voor met plaatjes en afmetingen voor de toegestane schade.
Link 1 vanaf pagina 6 een artikel over vliegtuigbanden met op pagina 10 een lijstje met het aantal landingen.
Link 2 is inspectie voorbeeld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vliegtuigbanden worden geproduceerd door dezelfde bedrijven die ook autobanden produceren, zoals Michelin, Bridgestone en Goodyear. Uit een onderzoek van deze
laatste fabrikant bleek dat de banden op een Boeing 737 (het bekendste passagiersvliegtuig) gemiddeld zo'n 190 vluchten meegaan. De banden hebben net als
bij een auto groeven. Wanneer de groef op één plek minder dan een millimeter diep wordt, moet de band worden vervangen. Soms moeten banden eerder worden
vervangen, bijvoorbeeld als ze zijn beschadigd door stenen of schroeven die op de landingsbaan lagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, goed gevonden!
Cryofiel
11 jaar geleden
Schroeven op de landingsbaan...? Die worden toch hopelijk altijd goed aangedraaid...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er worden zo nu en dan kikkers gevonden in voorverpakte pakken sla, dus waarom zou men geen schroeven kunnen vinden op een landingsbaan haha ;-). Het is ook maar een voorbeeld.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik zou me veel prettiger voelen wanneer er schroeven in de sla zouden zitten, en kikkers op de landingsbaan.