Hoe snel moet een vliegtuig gaan om op te kunnen stijgen?

Ik ga nu even uit van een passagiersvliegtuig.

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.3K

Antwoorden (8)

De snelheid die nodig is voor opstijgen is afhankelijk van factoren als de dichtheid van de lucht, de totale massa van het vliegtuig en de configuratie van het vliegtuig (flaps en/of slats wel of niet in gebruik). De dichtheid van de lucht is weer afhankelijk van factoren als hoogte van het vliegveld en luchttemperatuur. De relatie tussen temperatuur, hoogte en luchtdichtheid kan worden uitgedrukt in altitude density, namelijk de hoogte waarop de luchtdichtheid voorkomt die gelijk is aan de bestaande luchtdruk. Men kan deze berekenen via een tabel afgeleid van de standaardatmosfeer. Het kan dus voorkomen dat er rond het toestel een lagere luchtdichtheid heerst die normaal gesproken bij een grotere hoogte hoort en die daardoor zorgt voor bijvoorbeeld een lagere lift van de vleugels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hangt vooral af van het gewicht van het startende vliegtuig : hoeveelheid passagiers+bagage, het vliegtuig zélf, de belading (catering en evt. vracht) en hoeveelheid ingenomen brandstof.
En dan zal een vliegtuig sneller zijn start-snelheid hebben, als er een stevige strakke wind recht op z'n neus staat, en het niet te warm is, en de luchthaven niet op te grote hoogte is.
(bijv. Mexico ligt op 1000m, daar is de lucht, en dus de weerstand, lager, dus een langer stuk versnellen nodig vóór het vliegtuig op kan stijgen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het antwoord van mijn voorganger nog aan te vullen:
Een groot passagiersvliegtuig heeft een opstijgsnelheid van rond de 300 km per uur. Kan door verschillende factoren afwijken zoals al gezegd is.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep! :)
De meeste passagierstoestellen stijgen op tussen 275 en 325 km per uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snel genoeg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juistem!
Ik dacht van 500 tot 600 km per uur. Begint die te stijgen. Dat is pas gas..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men rekent in Knots. (1,6km) een piloot zal het gewicht van het toestel, lengte van de baan, weer, gewicht brandstof, lading passagiers samen berekenen tot een paar snelheden.

A) de snelheid waarvanaf hij niet meer kan stoppen maar de start moet doorzetten
B) Rotatie = snelheid waarmee hij kan optrekken
deze ligt bij passagiersvliegtuigen tussen de 200 en 275 km pu (uiteraard kan het altijd 2 kanten op wel uitspringen)

De co roept dit af in V1 v2 Rotate
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stelde deze vraag ook op Bonaire aan een piloot die bij de KLM op een Boeing 747 vliegt, het antwoord was ongeveer 300 km per uur