De hoogtemeter in een vliegtuig (altimeter) reageert op luchtdruk. Hoe hoger het vliegt, hoe lager de druk en zo werkt het instrument. Maar luchtdruk kan verschillen dus hij moet wel steeds geijkt worden op de huidige druk. 2991 (29,91 inch kwikdruk) is de standaard, het gemiddelde, 1 atmosfeer.
Het betekent dus eigenlijk ongeveer 'stel de meter standaard in'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een aanwijzing om de hoogtemeter te ijken. Het is belangrijk dat de hoogtemeter de juiste hoogte aangeeft, deze werkt op luchtdruk. Maar de luchtdruk varieert van plaats tot plaats. Daarom wordt altijd (via een gecomputeriseerde radiozender) de luchtdruk doorgegeven. De piloot moet dan die waarde (in dit geval 29,91 inches kwik, oftewel ongeveer 1013 millibar) instellen in het Kollsman venster van de hoogtemeter. Pas dan geeft ie precies de juiste waarde weer.
escape