Hoe worden de vlieguren van de bemanning van een vliegtuig berekend?

Er wordt altijd gesproken over een piloot met X aantal vlieguren, maar hoe worden deze uren precies berekend? Wordt alleen de tijd tussen vertrek en landing geteld, of ook tijd die de bemanning bezig is met van alles en nog wat vóór en ná landen, maar toch aan boord van het vliegtuig?
Worden de uren voor de piloot en copiloot, en de uren voor de crew op een andere manier berekend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Naar mijn weten, hebben we altijd als flightcrew, het moment van "take off" en het moment van "touch down" als vliegtijd aangemerkt. Dus het "loskomen" en het "raken" van de grond. Taxiën is geen vliegtijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Vlieguren zijn alleen de uren dat een piloot daadwerkelijk in het vliegtuig zit. Daar hoort ook het taxiën bij en eventueel wachten (maar in het toestel!):

http://www.lbc.co.uk/how-are-a-pilots-flying-hours-calculated-41744

Toegevoegd na 1 minuut:
Werkdag van een piloot is langer dan zijn vliegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vlieguren voor een piloot zijn de uren tussen het moment dat hij/zij de navigatielichten van het vliegtuig aan doet tot hij/zij deze uit doet. Deze lichten dienen aan te zijn voordat het vliegtuig wordt gestart (dit is niet meteen nadat de piloot het vliegtuig binnentreedt) en worden uitgeschakeld als het vliegtuig wordt uitgeschakeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welke uren mogen als vlieguren worden ge-
logd?

De definitie van vliegtijd uit de JAR-FCL is “het
volledige tijdsverloop tussen het moment, dat
een luchtvaartuig zich op eigen of externe kracht
voortbeweegt met de bedoeling om op te stijgen,
tot het moment waarop het tot stilstand komt
aan het einde van de vlucht”. Deze uren mogen
als vlieguren worden gelogd.