Is het technisch mogelijk om de deur van de cockpit van een vliegtuig op afstand te openen?

Is het technisch mogelijk om de deur van de cockpit vanuit b.v. de verkeersleiding te laten openen? Dan moeten er buiten de cabine in het vliegtuig communicatiemogelijkheden zijn met b.v. de verkeersleiding.

9 jaar geleden
1K
Erna55
9 jaar geleden
Soms zijn oplossingen groter dan problemen.
Reddie
9 jaar geleden
@Erna55 , zoals met een kanon op een mug schieten?

Antwoorden (3)

Natuurlijk is dat mogelijk. Ze kunnen een Mars Rover achteruit laten inparkeren een paar honderd miljoen kilometer rechtsaf bij het postkantoor. Een deur openen in een vliegtuig moet dan ook te doen zijn.
Maar waarom zou je? Een stewardess kan een deur openen, ook onder dwang. Of de vluchtleiding het laten doen.
Ook onder dwang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vanuit de cockpit kan je voorkomen dat zelfs iemand met de code de cockpitduur van buiten kan openen. http://www.bbc.com/news/blogs-magazine-monitor-32070528
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stimmt. Maar een signaal van de vluchtleiding zou dat kunnen overrulen. Of juist niet.
Of allebei? Waar het om gaat: je blijft het probleem verschuiven in plaats van het op te lossen.
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Soms wordt er zoveel veiligheid ingebouwd dat het weer onveilig wordt.
Ja het is technisch mogelijk, maar elke oplossing introduceert weer andere problemen...
Je wilt niet dat iemand anders dan de piloten de deur kunnen openen/overrulen, dat geeft kapers de mogelijkheid het af te dwingen. Hoe erg de situatie met German Wings ook is, het is statistisch gezien onbetekenend(er stijgen duizenden vluchten per dag probleemloos op en landen weer veilig)...dit soort excessen blijf je altijd houden.
Want als nu besloten wordt om mondiaal de toiletten in de cockpit te bouwen, dan zijn er weer andere momenten waarop de overgebleven piloot de toegang kan verhinderen, bijvoorbeeld wanneer één van de piloten besluit een praatje te gaan maken met de stessen in de galley o.i.d. Wat frequenter screenen op het personeel is meer een stap in de goede richting...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar nog niet door de verkeersleiding. Het is ook al mogelijk om de nieuwste toestellen te hacken en van afstand te besturen.
Omdat nieuwe toestellen bijna allemaal uitgerust zijn met Fly-by-Wire.

De piloten kunnen overigens wel alles overrulen door een knop in de cockpit om te zetten. Dan kan niemand de deur meer openen.