Er is een lijst van de ICAO (International Civil Aviation Organization) waar Flight Data Recorders (de 'echte' naam van de zwarte doos die in werkelijkheid oranje is) aan moeten voldoen voor "Transport Category Aircraft". Dit is de categorie voor commerciële airliners. De complete lijst vind je in de bijlage.

Dit omvat bijvoorbeeld:
- Tijd
- Hoogte
- Indicated Airspeed (IAS)
- De richting waarin het vliegtuig vloog
- De versnelling in alle richtingen
- De stand van de roeren etc.

Ook de Latitude en Longtitude (parameter 39) staan er bij wat de lengte- en breedtegraad zijn, maar er staat bij INDIEN een 'information source is installed'. Met de zin die bovenaan staat over deze tekst lijkt het erop dat een GPS unit niet verplicht ingebouwd hoeft te worden als deze nog niet aanwezig is in het vliegtuig.

Het is theoretisch natuurlijk wel mogelijk om de positie van het vliegtuig te berekenen aan de hand van de overige parameters.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Een vliegtuig heeft twee zwarte dozen. Zowel de flightdatarecorder als de cockpitvoicerecorder, die de de geluiden in de cockpit en de stemgeluiden van de bemanningsleden van het vliegtuig registreert, wordt "zwarte doos" genoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt helemaal! Omdat het om de registratie van vluchtparameters ging nam ik stiekem aan dat hier de FDR bedoeld werd.
Nee.

Een zwarte doos is bedoeld om vluchtgegevens op te slaan. Niet om zelf vluchtgegevens te genereren. Veel informatie die in een zwarte doos wordt opgeslagen is conditioneel, namelijk dat er een apparaat moet zijn dat de betreffende informatie kan leveren.

GPS in een zwarte doos heeft ook geen toegevoegde waarde. Als een toestel crasht wordt een signaal uitgezonden waarmee de zwarte doos kan worden gevonden. Dan heb je geen GPS coordinaten nodig. Als er geen signaal wordt uitgezonden dan ontvang je ook geen GPS coordinaten (en heb je er dus ook niks aan). En als een zwarte doos zelf GPS coordinaten gaat bijhouden dan compliceer je eventuele onderzoeken want als ze afwijken van wat het vliegtuig aanlevert moet je eerst nog eens gaan uitzoeken welke van de twee fout is.

En het kost waarschijnlijk een hoop extra geld om er GPS in te zetten.