Nee, schijnwerpers staan gericht op het concert, en niet op de vliegtuigen.
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Juist.
Een schijnwerper schijnt op de muzikanten.
Ze schijnen niet in de lucht.
Een straatlantaarn schijnt ook naar beneden, waar het licht nodig is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoel de schijnwerpers die alle kanten opdraaien. Dus ook af en toe de lucht in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk die lasershows.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus voor het antwoord, want dat is meestal wel het geval.
Er is echter een aantal uitzonderingen, zoals Jean-Michel Jarre https://www.youtube.com/watch?v=xhrOkO3naaI
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk eens op: https://www.bax-shop.nl/blog/blogs/tech-talk-gebruik-van-showlasers-gevaarlijk-of-niet Daar vind je heel veel informatie, ook mbt vliegtuigen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@vraagsteller
Je doelt op de movingheads en lasers.
Deze staan doorgaans zo afgesteld, dat ze geen vliegroutes in gevaar brengen. Daardoor kunnen deze lichteffecten soms zonder probleem onder een lichte hoek de lucht in schijnen, zoals je op festivals vaak ziet.
Ja, lichtbundels met hoge intensiteit en laserlichtbundels die (schuin) omhoog gericht zijn vormen een nog vaak onderschat groot risico voor de luchtvaart. Denk aan piloten die tijdelijk of voorgoed verblind worden en waarvan dus de ogen tijdelijk of blijvend letsel oplopen.

De Inspectie Leefomgeving en Transport schrijft hierover o.a.: "Bij lasers en lichten met hoge intensiteit wordt gebruik gemaakt van intensieve en gerichte lichtbundels. Dit kan een potentieel gevaar opleveren voor luchtvaartoperaties. Naarmate deze lichtbundels dichter in de buurt van luchthavens worden gebruikt neemt dit potentiële gevaar toe.
De gevaarzetting voor de luchtvaart is het grootst wanneer een vliegtuig zich in een kritische vluchtfase bevindt zoals de start, de nadering of de landing. Het effect en de mate van gevaarzetting hangt daarnaast af van het type lichtbron dat wordt gebruikt."

Meer informatie hierover in de bron.
Bordensteker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze bron bezigt nergens de woorden 'concert' of 'festival'.
Ik kan er in ieder geval niet uit afleiden dat sec concerten/festivals voor gevaarlijke situaties zorgen.
Bordensteker
8 jaar geleden
De vraagsteller doelt met deze vraag kennelijk op lichten die door in de lucht te schijnen een hinder zouden kunnen vormen voor vliegverkeer.
Me dunkt dat een informatiebulletin over dit gevaar terecht opent met: “Bij _evenementen_ wordt vaak gebruikt gemaakt van lasers of lichten met hoge intensiteit (skybeamer, skylight, spotlight, etc.) waarmee in het luchtruim geschenen wordt.” Het zal de instantie die het luchtverkeer van gevaren tracht te vrijwaren verder een zorg zijn wat voor soort evenement het eigenlijk betreft, dat voor de hinder verantwoordelijk is. Elk evenement waarbij hinderlijk met lichtbundels in de lucht geschenen wordt (wat m.i. toch evident het uitgangspunt van vraagsteller is), kan een gevaar vormen voor de luchtvaart. Daar mag niet te licht (!) over gedacht worden. ;-)
(Toevallig is zoiets mij in een andere omgeving zelf een keer overkomen, gelukkig bleef de laserbundel niet naar mij schijnen, maar dat is wel de oorzaak dat ik bij dit onderwerp meteen als een bok op de haverkist spring.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Bordensteker
Je hebt zeker een punt met de skybeams en aanverwante effecten.
Maar bij mijn weten worden deze (in Nederland) niet gebruikt bij concerten en festivals, maar zie je deze voornamelijk bij gala's, opening nieuwe zaak, premières, discotheken en dergelijke.
Bordensteker
8 jaar geleden
Volgens deze verhuurder toch wel: “Wij verhuren ook vaak een SkyRose bij evenementen, festivals of concerten omdat de SkyRose daar dient als licht baken voor de bezoekers.”
http://www.skyroseverhuur.nl/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@bordensteker
Ik ben overtuigd, van mij nu dan (eindelijk) een plus. ;)