Waarom kan je niet rechtstreeks van Nederland naar Australië vliegen?

Waarom moet 1 of 2 keer overstappen als je van Amsterdam naar Sydney wil vliegen? Kan het echt niet rechtstreeks?

8 jaar geleden
9.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vliegtuigen kunnen niet zo lang achter elkaar vliegen, volgens mij maximaal 12 uur maar dat ligt aan het vliegtuig. Naar Australië vliegen is 24 uur.
ronron1212
8 jaar geleden
Er zijn vluchten met een tussenstop.
tinus1969
8 jaar geleden
Blijkbaar kan het niet MEER; vroeger had de KLM wel rechtstreekse vluchten (met tussenstops, maar zonder overstappen). Ik weet niet waarom dat is veranderd, maar ik kan me voorstellen dat een overstapverbinding efficienter/goedkoper is. Je vult dan op een hub (zoals Abu Dhabi) een vliegtuig naar Sydney met mensen uit Amsterdam, London, Parijs, Brussel, Wenen, etc. Omgekeerd; de mensen uit Amsterdam reizen door naar Sydney, Melbourne, Perth, Auckland, etc.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wellicht dat er ook een menselijke factor meespeelt: veel mensen in een kleine ruimte 20 uur bijelkaar kan voor enorme irritaties zorgen. In een trein kan je je benen nog strekken en wat rondwandelen... Een tussenstop zou dan ook wellicht alleen maar zijn om de sfeer in de cabine op aangenaam niveau te houden...
tinus1969
8 jaar geleden
@freekfluweel, dit soort beperkende factoren verhionderen niet dat er vluchten worden ingepland van meer dan 16 uur, zier bv https://en.wikipedia.org/wiki/Non-stop_flight#Longest_flights

Het beste antwoord

Technisch gezien kan het rechtstreeks, een Boeing 777-200LR heeft er voldoende 'range' voor. Echter, het is erg inefficient, omdat je enorm veel brandstof mee moet nemen, en je verbruikt dus extra brandstof om die brandstof te vervoeren. Bijtanken tijdens een tussenstop is dus goedkoper.

Toegevoegd na 4 minuten:
Verder zou zo'n vlucht zo'n 18 uur duren, dan moet er ook nog eens voldoende bemanning mee, en natuurlijk eten en drinken.
gvrox
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En zo'n lange vlucht is ook niet echt relaxed voor het personeel.

Andere antwoorden (1)

Bij het beantwoorden van deze vraag is het goed om even het verschil verduidelijken tussen rechtstreeks en nonstop.
Overstappen betekent dat je twee verschillende vluchten hebt, al dan niet met dezelfde maatschappij.

Technisch kan het van hier naar Sydney wel rechtstreeks, want rechtstreeks betekent alleen maar: zonder overstap. Een rechtstreekse vlucht over zulke afstanden maakt nog steeds ergens een tussenlanding.

Alleen een nonstop vlucht vliegt zonder tussenlanding. Nonstop vluchten zijn doorgaans beperkt tot de afstanden die het nog toelaten om alle stoelen te vullen. Anders pakt het voordeel van niet te hoeven tussenlanden erg duur uit. Momenteel hebben de langste lijndiensten ter wereld een vluchtduur van iets minder dan 17 uur. Er zijn weliswaar een paar vliegtuigtypen die al verder komen, zoals de Airbus A340-500, maar die zijn dan zo voor dat werk gespecialiseerd, dat het te weinig efficiënt zou zijn om daar Amsterdam-Sydney mee te gaan vliegen. Daarbij speelt mee dat het hier geen stedenpaar betreft waartussen alleen maar water ligt. Je vliegt over economisch interessante regio’s. Het is dan al gauw zinvoller om ook nog een luchthaven onderweg aan te doen.

Van een rechtstreekse vlucht is dus sprake wanneer je met één en hetzelfde vliegtuig doorreist naar je bestemming. Vaak betekent dat dan nog wél een tussenlanding onderweg om bij te tanken, omdat de afstand te groot is om voldoende betalende lading mee te kunnen nemen. Het vliegtuig kan het zelf vaak wel, maar dan moet er zoveel brandstof mee dat niet alle stoelen bezet kunnen worden, want het vliegtuig heeft een maximum startgewicht, en bij echt volle tanks is het niet mogelijk ook alle stoelen te vullen met passagiers. De luchtvaartmaatschappij kiest er dan voor om meer ‘betalende lading’mee te nemen want dat is economischer ondanks de extra kosten van een tussenlanding.

Voor het aantal passagiers naar heel verre bestemmingen is vanaf Amsterdam vaak überhaupt niet voldoende vraag om aan een regelmatige rechtstreekse vlucht te denken. Soms zijn zulke vluchten vanaf Londen, Parijs of Frankfurt nog wel interessant. Daarom ben je dan aangewezen op een vlucht vooraf naar zo’n verzamelpunt.
Of je vliegt met een vlucht ineens naar het Midden-Oosten (of in een keer tot Singapore of zo), waar je dan overstapt op een andere vlucht van daar naar Australië.
Bordensteker