Hoeveel internationale luchthavens zijn er?

Ik vloog laatst van Amsterdam naar Rome.

Elk internationaal vliegveld heeft een drieletterige code. Schiphol heeft de code AMS, Rome Fiumicino heeft de code FCO.

Met drie letters kun je 17576 codes maken, als je tenminste alle lettercombinaties mag gebruiken. Nu heb ik ooit gehoord dat sommige combinaties gereserveerd zijn voor bepaalde doeleinden. Ik kan me voorstellen dat er ook combinaties zijn die als ongewenst worden beschouwd, zoals GOD en SEX.

In de praktijk zijn er dus minder dan 17576 codes beschikbaar.

Mijn vraag is: hoeveel internationale luchthavens zijn er?

Bonusvraag: hoeveel codes zijn er beschikbaar als je de gereserveerde en de ongewenste codes van de 17576 aftrekt?

8 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als je het echt wil weten kan je ze tellen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_luchthavens#Botswana
Bordensteker
8 jaar geleden
@ Z10
Die lijst mist echter vrij veel bestaande codes die wél aan een luchthaven met immigratie- en douanefaciliteiten zijn toegekend (ook al is er misschien geen geregelde lijndienst). Ik mis daar bijvoorbeeld Enschede Airport Twente (ENS), Lelystad Airport (LEY), Woensdrecht Air Base (WOE), Den Helder Airport (DHR), Gilze-Rijen Air Base (GLZ), Leeuwarden Air Base (LWR), en Volkel Air Base (UDE).
Die spelen in de onderhavige vraagstelling van hoeveel internationale luchthavens er zijn met betrekking tot het aantal codes echter wel een rol.
Deze andere benadering kan grote verschillen in de gevonden aantallen verklaren.
Cryofiel
8 jaar geleden
Okay, ik bedoel eigenlijk: luchthavens met zo'n drieletterige code. Ik dacht dat alleen internationale luchthavens zo'n code hadden.
Bordensteker
8 jaar geleden
Da’s inderdaad ook een mooie om vanaf te willen. Daarentegen is de ook niet meteen flatterende code voor Los Angeles eerder een soort geuzennaam geworden! Enschede, Lelystad, Den Helder hebben allemaal kortere of langere tijd lijndiensten gehad, en Woensdrecht heeft veel internationale civiele aanloop vanwege de onderhoudsactiviteiten van een reeks van civiele bedrijven die daar van oudsher medegebruiker zijn van de landingsbaan. De lijst die Z10 noemt telt volgens mij 1306 luchthavens. En Sioux Gateway Airport is dan weer een van de vele die daar helemaal niet in opgenomen zijn.

Het beste antwoord

Tsja, wat telt allemaal mee als internationale luchthaven?

Volgens dit forumtopic uit februari 2014 http://www.flyertalk.com/forum/travelbuzz/1549353-17-576-there-enough-available-iata-airport-codes-go-around.html waren er toen al meer dan 9000 codes toegewezen.

Maar volgens deze toevallig zeer recente bron, ook over de vraag of er genoeg codes zijn: http://aviation.stackexchange.com/questions/21395/will-iata-codes-run-out zijn er slechts ruim 2500 codes in gebruik!

In de lijst van Wikpedia: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airports_by_IATA_code:_A staan toch best veel luchthavens. Dus (ook) ik heb daar een foefje bij gebruikt, dat echter vanaf de letter M niet meer toepasbaar was, omdat de pagina’s vanaf die letter een simpeler indeling hebben. Zo eindigde ik met een ander trucje voor de tweede helft van het alfabet.
Na harmonisering van de resultaten kom ik op 7881 luchthavens. Hierbij zijn een zeer klein aantal die nog gerelateerd zijn aan buiten dienst gestelde luchthavens, en daarom nog niet hergebruikt worden.

Mijn antwoord is dus: 7881 drielettercodes hangen er aan “bestemmingen in de luchtvaartwereld”: luchthavens, maar óók een klein aantal grote steden die centraal liggen in een gebied met meerdere luchthavens.
In sommige gevallen worden drielettercodes namelijk voor een stad zelf gebruikt, met dan aparte codes voor luchthavens die met name die grote stad bedienen. Bijvoorbeeld voor Londen bestaat er voor de stad zelf: LON, en voor de luchthavens: Heathrow (LHR), Gatwick (LGW), London City Airport (LCY), Stansted (STN), en Luton (LTN). Er zijn soms méér wegen die naar Rome leiden!

Wat de bonusvraag betreft: de U.S. Navy heeft de codes met de letter N gereserveerd. En de K en de W zijn voorbehouden voor de Federal Communications Commission. Dit zijn beperkingen die alleen effect hebben binnen de V.S., zo kan Warschau wél WAW zijn.
Verder zijn alle drielettercodes die met de Q beginnen wereldwijd voorbehouden voor de zgn. Q-codes.

Meer bijzonderheden over het systeem in het algemeen vind je in
http://en.wikipedia.org/wiki/International_Air_Transport_Association_airport_code , maar anderszins ongewenste combinaties worden daar niet genoemd.
En het effect van de reserveringen die alleen in de VS gelden is sowieso lastig in te schatten. Als WAW al als een code van de FCC in gebruik was, dan zou men in Polen wellicht die code vermeden hebben.
Bordensteker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn meerdere lijsten van codes te vinden.

De eerste lijst die ik heb, daar staan ze allemaal onder elkaar:
http://www.nationsonline.org/oneworld/IATA_Codes/airport_code_list.htm
Ik heb ze niet geteld, maar de lijst in Excel geduwd. En die telt dan voor me :D
Ik kom op 2050 regels uit. Minus 52 regels voor het alfabet (2 voor elke letter) en 1 voor de titelbalk zou ik uitkomen op ongeveer 1997 internationale vliegvelden.

De andere lijst vanuit wiki heeft niet een lange lijst, maar per letter. Daar moet ik de uitkomst verschuldigd blijven. Maar ik gok dat dit niet al te veel zal afwijken. Dus als je rekent op een stuk of 2000, zou je veilig moeten zitten
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airports_by_IATA_code:_A

De wiki heeft trouwens zowel de 3-letterige IATA code als de 4-letterige ICAO code.