Waarom worden er geen videobeelden opgeslagen in de zwarte doos?

Als er een vliegtuig neerstort kunnen ze altijd veel gegevens vinden in de zwarte doos. Bijvoorbeeld een geluidsopname. Maar toch hebben ze soms moeite om er achter te komen wat er nou precies is gebeurt. Zouden videobeelden niet heel erg helpen bij een onderzoek?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

De aantoonbare voordelen zijn niet groot genoeg om de nadelen aan de kant te kunnen schuiven.

De weerstand van vakbonden van verkeersvliegers tegen videoregistratie is sterk, want het is niet niks om permanent gefilmd te worden tijdens je werk. Bij alles wat er een beetje niet goed gaat dreigt het gevaar dat mensen die er niet bij waren achteraf achter een bureau een oordeel gaan zitten vellen over waarom een bepaalde actie zus of zo werd gedaan, en de nadelen van die momenteel onwettige inbreuk op de privacy wegen in de discussies hierover niet op tegen de kleine voordelen die men ervan kan hebben.
En het is niet alleen aan de orde als er iets niet helemaal goed gaat: de verleiding is zeer groot om dan ook maar eens preventief het gedrag van bemanningen extra te gaan volgen. Dit is nu al een gevoelig punt ten aanzien van de gegevens van de zgn. quick access recorder, waaruit analyses worden gemaakt van hoe de vliegtuigen functioneren (net zoals je auto ook technische gegevens registreert), maar daarnaast ook analyses worden gemaakt of er bijvoorbeeld opvallend veel harde landingen voorkomen. De bedoeling is om geanonimiseerd dan de hele groep piloten op een neiging tot onjuist gedrag te attenderen, maar voor je het weet zitten er op kantoor mensen te kijken naar wie er volgens hen wat minder goed functionneert. Big brother is watching you! In de praktijk worden zulke ideeën dan ook vaak afgewezen.
De gegevens van de gewone “zwarte dozen” (de feitelijk oranje cockpit voice recorder en flight data recorder) mogen daarom ook alleen maar in het belang van de vliegveiligheid (i.c. het voorkomen van ongevallen) gebruikt worden.

Het vastleggen en later beluisteren van cockpitgeluiden (en dus gesprekken) en het registreren en later bekijken van vluchtgegevens moet eveneens om privacyredenen beperkt blijven tot een vooraf aanvaard minimum. Er moet dan eerst een afweging gemaakt worden hoever dit spionneren toegelaten wordt, want het is natuurlijk verleidelijk om in naam van de vliegveiligheid alles te kunnen bekijken en beluisteren, maar over het opzij schuiven van de bezwaren vanuit privacy-oogpunt moet men het eerst met goede argumenten eens kunnen worden.

Maar normen en waarden op dit gebied kunnen veranderen. Zie vervolg in reactie.
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
De normen en waarden op dit gebied kunnen echter best in de loop der tijden veranderen. Zie bijvoorbeeld het gebruik van videoregistratie door bijvoorbeeld (oproer)politie. Afhankelijk van de omstandigheden kan registratie van beelden en geluiden ook ter ontlasting van medewerkers dienen. Dus wat vandaag niet aanvaardbaar wordt geacht, daar kan in de toekomst best verandering in komen. Een buschauffeur is tijdens zijn werk in het zicht van de mensen die voorin de bus zitten mee te kijken. Mensen hebben ook wel een beetje verstand van het wegverkeer, al kan niet iedereen goed met een bus rijden! Een treinmachinist is daar in veel gevallen niet erg van gediend, die is niet gewend tijdens zijn werk bespied te worden. Terwijl wel ál zijn handelingen vastgelegd worden, en die worden niet alleen na een incident maar ook steekproefsgewijs preventief geanalyseerd. Leken weten dat je voor rood moet stoppen, maar verder is de algemene kennis van de werking van seinen en treinen toch nogal wat minder, en dat je soms toch voorbij een rood sein mag en moet, en hoe dat dan precies zit, daar heeft de buitenstaander compleet geen idee van. Dus het is ook een zaak van waar leg je dingen vast en van welk soort vakman, en wederom: onder wat voor soort afspraken.