Wat is de geboorteplaats van een vliegtuigbaby?

Dus wanneer een kindje geboren wordt terwijl de ouder(s) uitgecheckt is/zijn en het land van vertrek en nog niet ingecheckt in het land van bestemming.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Als het een nederlands vliegtuig of boven Nederlands gerondgebied vliegend vliegtuig betreft, is het wel degelijk geregeld:

Burgerlijk Wetboek: "Art. 19a. 1. In geval van geboorte op Nederlands grondgebied in een rijdend voertuig of op en varend schip of tijdens een binnenlandse luchtreis met een luchtvaartuig, wordt de akte van geboorte opgemaakt door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar dat kind het voertuig, het schip of het luchtvaartuig verlaat, dan wel waar het schip ligplaats kiest. Die gemeente geldt als gemeente waar het kind is geboren. 2. In geval van geboorte tijdens een zeereis met een in Nederland geregistreerd vaartuig, dan wel tijdens een internationale luchtreis met een in Nederland geregistreerd luchtvaartuig, is de gezagvoerder van het vaartuig of luchtvaartuig verplicht een voorlopige akte van geboorte binnen vierentwintig uur in het journaal in te schrijven in tegenwoordigheid van twee getuigen en zo mogelijk van de vader. De gezagvoerder zendt een afschrift van die akte zo spoedig mogelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente 's-Gravenhage. Deze maakt de akte van geboorte op aan de hand van het ontvangen afschrift, met dien verstande dat hij gegevens die ontbreken of hem blijken onjuist te zijn, zoveel mogelijk aanvult of verbetert. Aan de personen op wie de akte betrekking heeft, wordt een uittreksel van de akte toegezonden".

Toegevoegd op 29-04-2009 17:03:38
Ook in Belgie is het keurig geregeld:

Art. 7. De geboorten aan boord van varende Belgische luchtvaartuigen, worden geacht op het grondgebied van het Rijk te zijn geschied.
(De aangifte van geboorte wordt aan de gezagvoerder van het luchtvaartuig gedaan door de vader of de moeder of door beide ouders of, bij gebreke van dezen, door enige persoon die bij de bevalling tegenwoordig is geweest.
Zodra mogelijk en uiterlijk bij de eerste landing maakt de gezagvoerder van het luchtvaartuig een akte op door inschrijving in het reisboek ten overstaan van twee getuigen. De akte wordt door de aangever, de gezagvoerder van het luchtvaartuig en de getuigen ondertekend.
De akte vermeldt: .... zie 2e link
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij hebben ze hier nog geen richtlijnen voor. Zie bron:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit geval gaat over de nationaliteit van een vliegtuigbaby, dat is nog een ander geval. Daar is extra onduidelijkheid, omdat de regels voor het toekennen van nationaliteit verschillen per land. Zo krijgt een nieuwgeborene in Nederland in principe de nationaliteit van de ouders (dus niet automatisch de Nederlandse nationaliteit) terwijl kinderen die in de VS geboren worden recht hebben op de Amerikaanse nationaliteit.
Een vliegtuig van British Airways is Brits grondgebied, dus ook als het in Doebai staat, is het op Britse grond...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt ook van de nationaliteit van de ouders af.
Als bv de moeder Duitse is, is het kind dat ook, of het nou in een vliegtuig of op de achterkant van de maan wordt geboren. Hier geldt dus bloedverwantschap.
In andere gevallen speelt ook locatie een rol (bv in de VS)
Kortom, geen wereldwijde algemene regel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dus in een Nederlands vliegtuig op weg naar de VS een kind krijgt, boven de VS, dan is je kind Duits en Amerikaans, met als geboorteplaats Den Haag!
het kind heeft dat de nationaliteid waar je uitstapt.
je mag trouwens niet meer vliegen als je hoogzwanger bent.
dus als je bevalt in de lucht (ik geloof dat het tot 34 weken mag, is het niet goed voor je kindje.

gr
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het grondgebied waar ze op vliegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een kind krijgt automatisch de nationaliteit van de moeder. Waar het geboren wordt maakt dus niet uit.