Wat is het verschil in landingssnelheid van een vliegtuig met- of zonder gebruikmaking van flaps?

Een Boeing 737-800 van Transavia landde zonder gebruikmaking van de flaps. Door een technische storing waren deze niet 'bedienbaar'....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

een Flap zorgt voor het breder maken van een vleugel, Dus meer draagkracht.
Hierdoor kan een vliegtuig met een lager snelheid vliegen.
Nadeel is wel weer dat de motor harder moet werken (Dus vandaar de optie om het te kunnen aanpassen)

De landingssnelheid van een 737 zal zo een 130 knot zijn
(1,6*130) kan afhankelijk van het landingsgewicht verschillen.
Zou je zonder flaps landen moet je het dus doen met de veel mindere draagkracht van het vliegtuig. Ik schat (ook weer gewichts afhankelijk) zo en factor 1,5.
Gevolg is dat de remafstand en kracht enorm toeneemt. en dat het veel alstiger is met groetre snelheid de juiste tochdownplek te vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn antwoord is er vandoor!
Dus nogmaals proberen, de functie van de flappen is bij het opstijgen de vleugels meer draagkracht te geven en bij het landen helpen ze het vliegtuig afremmen, zo was ongeveer mijn eerste antwoord ook, dus zonder flappen te gebruiken is de landingssnelheid aanzienlijk hoger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn eerste antwoord schreef ik dat de "flappen" ( zonder sapperde) zorgde voor het afremmen bij de landing, leek me een duidelijk antwoord.