mag mijn werkgever mij10 uur per dag laten werken en 8 uur uit te betalen?

Toegevoegd na 24 minuten:
ik werk als chauffeur in de logistiek voor doe het zelf zaken . ik begin om 8 uur en werk vaak door tot 18.00 uur en eet achter het stuur tussen de ritten door. mij werk gever heeft opgesteld dat als ik tussen 17.00 en 18.00 werkt een gelijk spel is als ik voor 17.00 uur klaar ben dit een min uur is en als ik na 18.00 uur klaar ben ik per uur een over uur krijg terwijl ik een kontrakt heb van 40 uur in de week . maar vaak 50 in week werk, dus als ik om 19.00 klaar ben krijg ik 1 over uur en als ik een keer voor 17.00 uur klaar ben is dat een min uur en dan staan we weer gelijk .dat bedoel ik met mijn vraag .ik heb een kontrakt van 1 jaar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Het beste antwoord

Als je in het transport werkt kijkt de cao per week.
Dus alles onder de 40 uur is 100%
Alles erboven is overwerk.
Dit is dus correct.

Overigens is achter het stuur eten een eigen keuze.
Je moet van de arbeidstijden wet na 4.5 uur 3/4 stil staan. aan jou om te wandelen of te blijven zitten .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat mag hij wel doen zolang je die 2 uur die je per dag extra werkt maar terug krijgt in vrije tijd. Er vanuit gaande dat je niet de pauzes meerekent als gewerkte uren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit mag niet dat zijn 2 uur van slavernij
12 jaar geleden
Je werkgever wil op deze manier een hoop administratie makkelijker maken. Als je er gemiddeld er niet op achteruit gaat maakt het niets uit maar je hoef het niet te accepteren, in bijna elke cao staat dat de eerste kwartier niet als overwerk word gezien, bij ons zelfs een half uur. Kijk het een paar weken aan en trek dan je conclusie, maar hou wel je rij en rusttijden in de gaten want dat hoort op de vrachtwagen en zet anders de wagen bij een pomp en eet rustig je brood op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst en vooral vaststellen onder welke CAO je valt en daarin kijken naar wat er over arbeidsduur en pauzes gezegd wordt.
Is er geen CAO en heb je een individuele arbeidsovereenkomst terug vallen op de basiswetgeving met betrekking tot arbeidstijd en in uw geval wat daarin geregeld is over rij en rusttijden.
Dat naast de eventueel in het contract vastgelegde afspraken over hoe er met meer en minderuren om gegaan wordt leggen en daarmee eventueel de werkgever confronteren waarbij helaas natuurlijk de kans bestaat dat die hiermee iets in handen heeft om een jaarcontract niet te verlengen zoals helaas maar al te vaak gebeurd.
Als je lid van een bond ben kun je daar altijd advies vragen en je sitautie voorleggen.
Succes en sterkte.