wat is een uitreksel voor brommer certificaat

Ik wil al een scooter halen, ik ben 16. Maar ik wil na de winter pas me certificaat halen. Maar me scooter kan ik nu krijgen voor een mooi prijsje maar ik weet niet of ik hem onder mijn naam kan zetten, ik zie staan dat je een uitreksel nodig hebt om dat de doen? Maar wat is dat uitreksel precies.. ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Als je niet in het bezit bent van een scooterrijbewijs kan je ook geen scooter op je naam laten zetten. Wel kan je deze op naam van je vader/moeder laten zetten en deze vervolgens weer overzetten wanneer je wel in het bezit bent van een scooterrijbewijs. (zo heeft mijn broertje het destijds ook gedaan, i.v.m. dat hij nog geen 16 was).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het even uitgezocht en dit is wat ik gevonden heb:

Wat moet ik doen als ik een bromfiets (brommer) wil kopen?

Als u een brommer koopt, moet u zelf het kentekenbewijs op uw naam laten overschrijven. Voor het overschrijven van een bromfietskenteken moet u 16 jaar of ouder zijn en in Nederland wonen.

Kentekenbewijs bromfiets overschrijven

U kunt het kenteken laten overschrijven op de grotere postkantoren. Als u een bromfiets koopt bij een door de RDW erkend voertuigbedrijf dat beschikt over de bevoegdheid Tenaamstellen Voertuigbranche (TV), kan het kentekenbewijs daar meteen op uw naam worden gezet.
Benodigde documenten voor overschrijving kentekenbewijs

Om een kentekenbewijs op uw naam te laten zetten heeft u de volgende documenten nodig:
een geldig legitimatiebewijs;
het tenaamstellingsbewijs;
het overschrijvingsbewijs.

Let er op dat het complete kentekenbewijs en de kentekenplaat aanwezig zijn. Is dit niet het geval? Zorg er dan voor dat u deze ontvangt van de eigenaar of houder (de verkoper) van de bromfiets. Dit moet gebeuren voordat de overdracht plaatsvindt.
Legitimeren bij overschrijving kentekenbewijs

Bij overschrijving van het kentekenbewijs bij een door de RDW erkend voertuigbedrijf dat beschikt over de bevoegdheid TV kunt u zich alleen legitimeren met een geldig Nederlands rijbewijs.

Bij overschrijving van het kentekenbewijs op het postkantoor kunt u zich onder andere legitimeren met een origineel en geldig:
Nederlands rijbewijs;
Nederlands paspoort met een recent uittreksel (maximaal 3 maanden oud) van de gegevens uit de basisadministratie persoonsgegevens van uw gemeente.

Ook kunt u zich nog met een aantal andere documenten legitimeren. Een overzicht hiervan vindt u op de website van de RDW.

kijk even op de site en lees het door nog eens rustig door.

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bromfiets/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-een-bromfiets-brommer-wil-kopen.html

Toegevoegd na 1 minuut:
nou weetik zelf ook niet of een brommer en een scooter het zelfde zijn hiermee.