Meest waarschijnlijk is, dat een van de stekkers waarmee de ABS-opnemer is verbonden aan de kabels die naar de ABS-regelunit lopen slecht contact maakt zodat er geen stroom meer vloeit.
Het kan ook dat een opnemer defect is.
De ABS-regelunit zelf kan ook defect zijn, maar dat komt niet vaak voor.

Als je een beetje technisch bent aangelegd kun je de wielen verwijderen van de remmen die van ABS zijn voorzien en kijken of de kabels niet beschadigd zijn. Zo niet, de stekkers los maken, schoonborstelen en met een beetje vaseline weer monteren.
Naar alle waarschijnlijkheid is dan het probleem opgelost.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In het begin (net na starten) doet het systeem een test cyclus en brand het lampje even, daarna moet het uit gaan. Als dat niet zo is, is er iets mis met je ABS, dus naar garage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat betekent dat je ergens een storing hebt in jou remsysteem (abs)
E.e.a. kan ook liggen aan verkeert afgesleten remmen of een ander serieus defect.
ik raad dan ook aan om dit even na te laten kijken bij een garagehouder of iemand anders die terzake kundig is.

Toegevoegd na 3 minuten:
eigenlijk is het net te weinig informatie voor een goed antwoord.
Wanneer brand het lampje, tijden het rijden, remmen of bij het starten van het voertuig.

Meestal zou ik dan ook zeggen, neem het instructieboekje bij de hand en zoek het daar even in op.
Maar voor nu ga ik er van uit dat het gewoon onder de normale bedrijfomstandigheden optreed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan verschillende oorzaken hebben. De kans is groot dat je ABS niet meer werkt. Daarom is het aan te raden om de auto te laten nakijken door de garage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans is groot dat uw remplaatjes te ver afgesleten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan verschillende mogelijkheden hebben en verschilt naargelang voertuig dat het gebruikt:

1. Bij aanzetten bij meeste werken gaat het branden samen met traction control als je die optie hebt (bijv. zellfs al bij oude Honda FRV). Dit omdat het systeem staat of valt met de puls dat moet doorgegeven worden aan de boordcomputer en het lampje natuurlijk MOET werken.

2. Als je het systeem manueel kunt afzetten, gaat het bij de meeste merken net branden om je erop te wijzen, dat je zonder ABS of tractie rijdt. Dit geldt ook voor vele moto's, maar op mijn laatste Kawa 1400GTR kun je de ABS niet meer afzetten maar wel de KTRC en heb je ook een schakelmodus qua remmen op de display die ook sterke invloed heeft op het ABS (we spreken van HET AntiBlokkeerSysteem, in Vlaandern zegt men dikwijls 'de' ABS wat betekent dat men de afkorting vergat of een ander woord in het hoofd heeft).

3. Bij heel wat merken, zoals mijn oudere Opel Vivaro en nog wat camionettes, gaat het lampje OOK branden als het in werking gaat. Ik maakte een mevrouw mee die met haar BMW gestopt was 'omdat haar remmen kapot waren', maar het was het ABS dat net werkte op een helling vol ijzel en dus nikske kapot.

4. Pas in laatste instantie kan het werken doordat het NIET kan geactiveerd worden en dat is het geval bij de meeste recente modellen. Maar dat kan ook ijzel zijn, of een tijdelijke storting zelfs die voorbij kan gaan door de remmen even zachtjes warm te remmen (BMW moto's zijn daar gevoelig aan). Als het blijft branden en je hebt geen knop om aan uit te zetten in normale rijomstandigheden, dan moet je inderdaad vragen aan je merkverdeler wat er aan de hand is en of het misschien ergens niet een slecht contact is (waar ze soms lang moeten naar zoeken omdat er niet veel elektronici meer zijn onder de monteurs).

Als je zelf zo'n CAN-bus lezer hebt (als ik in de auto), kun je ook zelf rap eens lezen en met de code kijken wat er aan de hand is.

Op zich is het absoluut niet erg zonder het ABS te rijden. Integendeel, met ABS heb je in de meeste gevallen een veel langere rijweg en dat vergt eigenlijk een extra opleiding om met je wagen in noodsituaties om te gaan. Iedereen zou het eigenlijk eens moeten testen als het ijzelt op een plaats waar je ruimte genoeg hebt om fouten te leren maken en er beter mee om te gaan. On ne sait jamais...

Dank je voor de vraag, ik krijg deze immers geregeld in mijn omgeving en er zijn veel misverstanden rond 'lichtjes' ON/OFF.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op http://www.youtube.com/watch?v=fsHeDgCekug vind je een (slechte) video van mij waar je op 1:15 ziet dat het lampje KTRC op een slijkweg gaat branden bij acceleratie met de 1400GTR (160 pk is moeilijk te beheersen op zo'n weg, dus is dit soort elektronica erg wenselijk, zelfs voor beroeps motards als mij).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dacht tijdens het autorijden nog aan dit/ M'n oude politiemoto of 'zwaantjesmoto' BMW K75RT (zwaantje is oude term voor rijkswachters met hun witte moto's) had als alle BMW's toendertijd een lampje dat ALTIJD brandde na het starten en pas uitging NADAT je zowel de voorrem (rechterhand) had ingetrokken als de achterrem (rechtervoet) had ingeduwd, zodat je verplicht was altijd je remmen te controleren. Laat het overigens deze moto zijn die ooit plots 'zonder rem' (1 X slechts, maar sindsdien zit de schrik er wel bij mij in) viel bij het afrijden en kon ik mijn voetrem volledig "planché" tot tegen de eind-aanslag induwen zonder enige reactie terwijl dat maar een eenmalige 'elektronisch mankementje' is geweest, want na een paar maal stampen was de remdruk onverklaarbaar terug en is dat nooit meer opnieuw gebeurd. Ik moest dus eigenlijk de Forum-uitdrukking gebruiken waarbij sterretjes verschijnen als je het voluit opzoekt: RTFM!