mag ik de auto van mijn opa kopen en deze meteen verkopen met winst en zo ja, hoe moet dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
tinus1969
8 jaar geleden
Waarom zou je dat willen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Winst lijkt me.
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat, ik vermoed dat er een diepere achtergrond zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou kunnen. Maar wat maakt het uit al zou er een bepaalde voor ons onbekende achtergrond achter zitten. Het antwoord blijft ja.
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat; het mag dan wel juridisch maar is moreel dubieus. Ik vermoed dus, dat het niet vraagsteller zelf is die wil gaan verkopen -maar een familielid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat maakt toch helemaal niet uit. Of het nou de vrager is, of iemand die doet of het de vrager is. Ik zie je punt niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb geen idee hoe het in elkaar zit maar een scenario:
Opa wil zijn auto inleveren bij de garage en krijgt een bod.
Kleinzoon voor die prijs wil een ook wel want ik kan er meer voor krijgen. Opa mij best als ik mijn geld maar krijg.
Als ik de reacties lees denk wel eens zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel uitkijken dat je niet meer dan 3 auto's per jaar op je naam zet. Het is nl zo dat je het risico loopt als handelaar aangemerkt te worden door de belastindienst. Ook je verzekering kan je in zo'n geval terugzetten in je no-claim omdat zij vinden dat je telkens in een vreemde auto stapt en dit risico met zich meebrengt.
Spreek uit erbaring.

Antwoorden (4)

Ja dat mag als je opa het goed vindt. Ik zou zelf niet aan familie willen verdienen, maar illegaal is het niet. Je zult de auto wel op je naam moeten zetten en moeten verzekeren. Ook zul je eventueel wegenbelasting moeten betalen als de termijn die opa heeft betaald, is afgelopen.
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Probeer te plussen. Maar dat lukt niet.
Extra info voor vraagsteller. Het op naam zetten van een auto kan op het postkantoor of bij een post balie.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik plus wel even :)
Cryofiel
8 jaar geleden
We weten niet of opa nog leeft...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Wanneer de dubbele verkoop in 1x gaat hoeft het "op naam zetten" niet eens !!! Je neemt de papieren van opa mee en zet de auto rechtstreeks op naam van de nieuwe eigenaar. Ook verzekeren is dan niet nodig. Om scheve gezichten en vraagtekens te voorkomen is het natuurlijk wel verstandig om onderling open kaart te spelen over de constructie, maar juridisch is er niets verkeerd aan en is het zelfs dagelijkse praktijk onder autohandelaren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat mag als je opa het goed vindt. Onzin. En essentieel voor de vraag/antwoord. Ja dat mag "punt". Opa hoeft geen goedkeuring te geven. Dat kan voor een rare situatie zorgen, maar er is juridisch niks tegen te doen. Gelukkig. Als ik vandaag van een vreemde een auto koop, mag ik hem ook gewoon dezelfde dag verkopen. Dat die vreemde nu een familielid is, maakt voor de wet niks uit.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik heb nu ook geplust ;-) zat weer achter de computer, dan gaat het wel.
paulus811
8 jaar geleden
MrTomaat, dat 'als opa het goed vindt' komt voort uit de vraagstelling. 'Mag ik de auto van opa kopen' staat er. Misschien wil opa de auto wel helemaal niet kwijt. Vooral als opa lucht krijgt dat het slechts om de centen te doen is, zou de beste man zich nog wel eens kunnen bedenken. Dus niks 'punt', vraag gewoon naar een onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat: Er zit toch wel een mitsje aan vast, namelijk dat vraagsteller grootvader geen verkeerde voorstelling zaken mag geven. Dan ga je hard richting een wilsgebrek. Als hij de auto koopt om een vriendenprijsje, terwijl hij grootvader voorspiegelt dat hij deze nodig heeft om zijn baan te houden (ik noem maar iets), kan het best nog eens die kant uitgaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah, zoals het er staat lijkt het of als je wil zeggen dat opa het met de hele handeling eens moet zijn (je geeft nergens aan dat het maar voor een gedeelte van de zin geldt). Dat je alleen iets van iemand mag kopen als die andere persoon het wil is zo'n open deur dat ik dat echt nooit verzonnen heb. Hoezo moet ik vragen naar een onderbouwing? Aangezien ik niet in de gaten had dat het voor meerdere uitleg vatbaar was, was er voor mij niks om onderbouwing voor te vragen en het antwoord gewoon fout. Pas nu ik snap wat je bedoelt had dat een optie geweest, maar ja dat is vaker met als je iets snapt, dan is het al te laat. In ieder geval geef ik aan waar je antwoord verbeterd kan worden. Pas dat even aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog 3x antwoord/vraag gelezen en blijf erbij dat jij beweert dat opa het eens moet zijn met de koop EN verkoop.
paulus811
8 jaar geleden
MrTomaat, ben het met je eens dat zowel vraag als antwoord voor meerdere uitleg vatbaar is. De mijne is dat er niet staat 'ik koop de auto van opa, mag ik deze nu met winst verkopen'. Of 'mag ik de auto van MrTomaat kopen en deze met winst verkopen'. Dan is het wel zo handig als jij in eerste instantie instemt met de verkoop, nog los van het feit of ik m doorverkoop met eventuele winst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, maar daarna moet het toch heel duidelijk worden dat de opa NIET in hoeft te stemmen met de verkoop. Het is dus handig als je de vraag even aanpast en zo de onduidelijkheid weghaalt. Ik vraag me nu dus ook af waarom je die plussen hebt gekregen.
1. Omdat mensen begrijpen wat je bedoelde.
2. Omdat mensen vinden dat opa het eens moet zijn met de verkoop (terwijl dat natuurlijk nonsens is). Heb het idee vanwege het tweede. Ik kan me namelijk slecht voorstellen dat iemand denkt dat de vrager niet weet dat je alleen iets mag kopen als koper en verkoper instemmen. Uit jouw antwoord valt niet te halen dat opa NIET hoeft in te stemmen met de verkoop, wat in mijn ogen essentieel is. Zelfs in je reactie laat je nog niet duidelijk merken dat dat zo is. De vraag is niet voor meerdere uitleg vatbaar. Jouw antwoord ook niet. Jij zegt dat opa ook moet instemmen in de verkoop.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind dit een interessant gegeven. Ga er zo een vraag over stellen. Mag ik dan deze discussie als voorbeeld nemen? Of vind je dat stom?
paulus811
8 jaar geleden
Ik vind niets 'stom', mede door jouw reacties verplicht ik mezelf om zaken soms van een andere kant te bekijken. Dat is zowel leuk als leerzaam. Dank je.
paulus811
8 jaar geleden
De plussen zie ik overigens niet, ik gebruik de app (niet meer te downloaden maar werkt nog steeds)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Opa moet inderdaad instemmen met de verkoop, maar dan niet de tweede verkoop. Het gaat in dat geval om de verkoop van zijn auto aan zijn kleinkind. Daar moet hij mee instemmen, anders is het kleinkind een dief. En kan opa aangifte doen.
Verkoop hem voor je opa, vraag 3000, geef je opa 1000, het is wel gewoon diefstal, tenzij je opa er nadrukkelijk toestemming voor geeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Hoezo diefstal?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-Slecht antwoord. Slaat echt nergens op. Je hoeft je opa niks te geven. Het is geen diefstal. Het is hoogstens een vreemde constructie. Ik kan me voorstellen dat opa de auto voor een leuk prijsje verkoopt met de intentie dat kleinzoon goedkoop een autootje heeft. Als je echter iets verkoopt is het daarna eigendom van de koper en mag deze hem gewoon verkopen. Want wat als de kleinzoon hem 5 jaar later aan zijn neefje verkoopt, is het dan ook nog diefstal in jouw ogen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan wel degelijk richting een wilsgebrek gaan als er een verkeerde voorstelling van zaken is gegeven of als grootvader omstandigheden zijn verzwegen waarbij hij, als hij die had gekend, nooit akkoord was gegaan met de koop. Maar in beginsel heeft MrTomaat gelijk.
Vraag aan je opa:
- het originele Tenaamstellingsbewijs (Deel IB) en
het Overschrijvingsbewijs óf
- het kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard) met de tenaamstellingscode
Verkoop de auto en de koper laat de auto bij het kenteken loket op zijn naam zetten en jou het vrijwaringsbewijs overhandigen samen met het geld.
Overhandig het vrijwaringsbewijs en het afgesproken geld aan je opa en het is afgehandeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Dagelijkse praktijk onder autohandelaren !
Plus !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Enige antwoord wat klopt. Sommige mensen verzinnen gewoon nieuwe wetten als er iets is wat ze niet aanstaat.
In beginsel wel. Het is natuurlijk wel zaak dat je geen verkeerde voorstelling van zaken geeft en dat je grootvader wilsbekwaam is. Daarnaast moet je als je beroepsmatig handelt rekening houden met de Belastingdienst.