Wat is het verschil tussen verkeersbord c8 en bord c9?

C8 is alleen een plaatje van een tractor en bord C9 is naast de tractor ook een fiets en een snorfiets te zien. Echter is in beide gevallen dat het verboden is in de rijden als je niet harder dan 25km/u komt. Dan is er toch geen verschil aangezien je met een snorfiets ook C8 niet in komt.

Daarbij staat bij bord C9 als uitleg dat het ook verboden voor brommobielen kan zijn, maar een brommobiel gaat toch 45km/u?

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
8.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij C9 mag je er ook niet met de (snor)fiets in! http://www.gratistheorie.nl/verkeersborden/theorie/geslverklaring/c9.html http://www.gratistheorie.nl/verkeersborden/theorie/geslverklaring/c8.html

Antwoorden (2)

C08: Gesloten voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h.
C09: Gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of
mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.

Het eerste bord is specifiek van toepassing op landbouwvoertuigen. Deze zijn in principe niet ontworpen voor verkeersdeelname, maar voor het verrichten van werkzaamheden op landbouw- en weidegronden. Het is soms wel nodig dat zij gebruikmaken van een openbare weg, maar op sommige wegen is dat te gevaarlijk en daarom niet toegestaan. Dat soort wegen heeft meestal een aparte (vent)weg voor (brom)fietsen en brommobielen. Laatst vermelde soort mag niet op autosnelwegen rijden. Op de fietspaden mogen geen tractors rijden. Die moeten een andere route kiezen.

Het tweede bord geeft aan dat betreffende weg niet alleen verboden is voor landbouwvoertuigen, maar dat ook het andere langzamere verkeer er niet mag rijden.
Amadea
8 jaar geleden
Bord C8 betekent: Gesloten voor motorvoertuigen die niet harder kunnen of mogen dan 25 km per uur.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Motorvoertuig
"Motorvoertuigen zijn in de definitie van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen (inclusief snorfietsen), fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen."

Brom en snorfietsen vallen niet onder de definitie motorvoertuigen, en mogen dus wel op een weg komen met bord C8, maar niet in een weg met bord C9.