Hoe hard kan een brandweerauto rijden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
4.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
plus minus 100 km/per uur ligt eraan hoe zwaar hij beladen is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welke? Deze:
http://pers.dacia.nl/import/20110309_brandweer1_571.jpg
Bordensteker
8 jaar geleden
@MrTomaat: de Skoda Yeti commandovoertuigen van de luchtmachtbrandweer kunnen 190 km/h.
https://www.defensie.nl/organisatie/luchtmacht/inhoud/materieel/voertuigen/skoda-yeti
Maar dat is geen blusvoertuig.

Antwoorden (2)

Brandweer wagen is begrenst op 100 km per uur
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor de bestrijding van vliegtuigbranden zijn er in Nederland op militaire vliegvelden en ook op een aantal burgerluchthavens grote speciale brandweervoertuigen, die soms ook buiten deze vlievelden optreden en daarbij op de openbare weg komen. Deze zgn. E-One Titan crashtenders hebben een maximumsnelheid van 125 km/h.

Toegevoegd na 40 minuten:
Ik heb ook gezocht naar een bron van de max. snelheid van een gewone brandweerwagen (tankautospuit).
Op het Hulpverleningsforum staat over het onderwerp “Snelheid tankautospuit bij uitruk” in reactie #26 (gepost op: 13 juli 2008, 10:35:57):

“In Apeldoorn en omliggende plaatsen zijn de (nieuwe) voertuigen begrensd op 70 km/h. Binnen de bebouwde kom rijden we dan ook niet harder. Mocht je buiten de bebouwde kom of op de snelweg moeten zijn, dan is de begrenzer op te heffen door het omzetten van een schakelaar. Wanneer je dit doet gaat er een waarschuwingslampje branden zodat ook de bevelvoerder kan zien dat de begrenzer er af staat. Dit is dus een bewuste keuze van de chauffeur. Het voertuig behaalt dan zo'n 110 km/h.”

Bron: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?PHPSESSID=fikvvppeq5i2pvo64hcg2cc082&topic=23622.20
Bordensteker
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/nieuws/6-nieuwe-crashtenders-voor-frankfurt-airport.html De topsnelheid van de ultra moderne crashtenders ligt al op de 140 km/h. Zij zijn ook bevoegd om de weg op te mogen als er buiten het vliegveld om hun inzet vereist is...
In Nederland mag de brandweer alleen bij priotiteit 1 op de rijbaan max. 40 km/h harder rijden dan voor het desbetr. traject is toegestaan. Over de vluchtstrook mag echter max. 80 km/h gereden mogen en alleen na overleg met de meldkamer kan er bij hoge uitzondering van worden afgeweken.