Waarom is het onmogelijk voor een vliegtuig om een dataverbinding te hebben waardoor ze de flight recorder kunnen doorsturen?

Dan zou er nooit meer een zwarte doos gezocht hoeven worden

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
Thecis
7 jaar geleden
Hele goeie vraag, +

Antwoorden (2)

Het in niet onmogelijk. Het is duur:

http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-03-10/malaysia-air-crash-why-do-airlines-keep-black-box-flight-data-trapped-on-planes

300 miljoen per jaar per maatschappij volgens schattingen, dat omdat men via satellieten moet werken en dat is niet goedkoop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
gvrox
7 jaar geleden
En daarbij is het nog maar de vraag of de data tot op het laatste moment nog doorgestuurd kan worden naar een satelliet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is ook nog een punt ja. Hoewel zo'n systeem natuurlijk ook nog steeds met blackbox zal werken. Maar ja juist de laatste seconden zijn vaak het belangrijkst. Wellicht zou een systeem waarbij de piloten onraad ruiken of een aantal parameters overschreden wordt zodat het systeem ook gaat zenden een tussenoplossing zijn. Zo is in een geval waarbij de zwarte doos verloren gaat/niet gevonden wordt, toch nog belangrijke info bewaard.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De laatste crash met het Egeptysch vliegtuig bewijst dat het goed mogelijk is, nog voordat het toestel gevonden was wisten ze al dat er verschillende warmte bronnen waren in het vliegtuig en er rookontwikkeling was : http://www.ad.nl/ad/nl/39201/Verdwenen-vlucht-EgyptAir/article/detail/4305105/2016/05/21/Rook-in-vliegtuig-EgyptAir-vlak-voor-crash.dhtml
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanks MrTomaat :D
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De zwarte doos had al overbodig kunnen zijn http://nu.nl/weekend/4271619/zwarte-doos-had-al-overbodig-kunnen.html (via @NUnl)
Het is niet zozeer 'onmogelijk', maar doordat vliegtuigen snel en hoog vligen, ook boven onbewoonde gebieden, is het moeilijk om een betrouwbare en voldoende snelle dataverbinding in stand te houden.

Bovendien is juist op het moment dat je die informatie het hardste nodig hebt, de kans op het wegvallen van die verbiding ook groter.