Word het vermeld dat je bent staande gehouden door de politie op een afschrift?

Ik ben aangehouden door de politie en heb een bekeuring gekregen voor de snelheid. Daarentegen kreeg ik geen bon mee en deze word dus opgestuurd. Staat daarop dat je bent staande hehouden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Het beste antwoord

Bij een staande houding geeft de politie de betrokkene/ verdachte indien mogelijk een kennisgeving van beschikking/ aankondiging van bekeuring mee. In de volksmond wordt dit ook wel geeltje genoemd. Er kunnen redenen zijn, dat de politie niet direct dit geeltje kan overhandigen. Het geeltje wordt dan soms later per post alsnog opgestuurd. Is echter geen verplichting, daar het slechts gaat om een aankondiging, dat er post van het CJIB gaat komen.

Op de uiteindelijke beschikking/ bekeuring, die u van het CJIB gaat krijgen, staat vemeld, dat u bent staande gehouden. Uw persoonsgegevens staan er op vermeld.

Nog even het verschil tussen staande houding en aanhouding:
staande houding houdt in dat uw persoonsgegevens worden vastgesteld. Aanhouding houdt in dat u rechtens van uw vrijheid wordt beroofd, mee moet naar het politiebureau en hier wordt geleid voor een hulpofficier van justitie, die de aanhouding gaat toetsen, etc.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij staandehouding moet je van de agent een kennisgeving meekrijgen waarop een feitcode staat. Deze correspondeert met een gedraging. Wacht rustig tot dat je post krijgt van het CJIB en controleer of de daarin vermelde verkeersovertreding correspondeeert met de werkelijkheid. Dit geld alleen voor overtredingen van de max snelheid tot 30 km, daarboven beslist de officier en ben je een punt van je rijbewijs kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je dat zo goed?.....:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van die 30 km en dat punt op het rijbewijs heb ik Koos Spee al verschillende keren horen zeggen. Ik heb het boek " bekeurd wat nu in huis" Ik rijd de nodige km's per jaar en dan valt er wel eens een bon op de mat waarvan er na protest een aantal onterecht waren.