Hoe snel mag een convoi exceptionnel rijden?

Dit soort vrachtwagens zijn natuurlijk vaak zwaarbeladen, ik ga er dus niet vanuit dat ze 120 km/u mogen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Dit soort vrachtwagens zijn natuurlijk vaak zwaarbeladen, ik ga er dus niet vanuit dat ze 120 km/u mogen." zo krijg je géén rijbewijs. vrachtwagens zijn bij 80 km/h al lastig op de weg te houden, leeg en beladen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik kom er genoeg tegen op de weg, die ik met mijn 120 km/u niet ingehaald krijg...

Het beste antwoord

in de meeste gevallen zal een convoi exeptionnel samengesteld zijn uit vrachtwagens.
jij bedoelt personenauto's? dan geldt gewoon wat de wetgever ter plaatse heeft afgesproken èn wat de (verkeers)situatie ter plaatse toelaat.
bedenk, dat als ergens een maximaal toegelaten snelheid geldt, jouw verkeersinzicht en goede verstand moet leiden tot een veilig transport. soms mag je 130 km/h, maar kun je maar beter stapvoets rijden (regen, mist, file, etc)
je gezonde verstand is dus heel erg belangrijk. 130 rijden is helemaal niet moeilijk.
in een konvooi is het helemaal belangrijk dat chauffeurs de situatie goed inschatten. rij altijd langzamer dan je uit veiligheidsoogpunt zou doen, want met de overige leden van het konvooi moet je (zicht) contact blijven houden. beter is om onderweg een aantal "meetingpoints" af te spreken en verder ieder op eigen gelegenheid te rijden. een lekke band of zo van één de leden van het konvooi houdt dan ook niet de hele groep op.