als je met drie personen in een twee persoonsbus zit voor wie is dan de bekeuring?

Gister zijn we met een tweepersoons busje gaan rijden met een kind tussen ons in ivm ziekte moest hij mee. De politie hield ons aan en vroeg de papieren van de bestuurder, deze had ze niet mee en vervolgens vroegen ze mijn rijbewijs {ik zat ernaast} en daar hebben ze de bekeuring op uitgeschreven, mag dit...?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
ronron1212
9 jaar geleden
Het gaat toch om je man dat zal je dus hebben gezegd en jij had dus gegevens bij je dus hebben ze jou gegevens gebruikt.
Antoni
9 jaar geleden
De bestuurder is verantwoordelijk voor de inzittenden van de auto en voor het zich houden aan de verkeersregels. Ik vind het heel raar dat de politie dit zo heeft gedaan, ook al is de passagier familie van de bestuurder. Dat lijkt mij niet van belang voor het uitschrijven van een bekeuring.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als ik met mijn vrouw door de stad heenloop en iemand een klap geef en geen identiteit bij me heb, krijgt zei de boete voor mishandeling als zei haar papieren wel kan laten zien?
Ritsuka
9 jaar geleden
bij kinderen onder de 12 is de bestuurder verantwoordelijk, daarboven het kind zelf.
Zo werd het door mijn ouders in elk geval gezegd tegen kinderen die meereden in de auto en geen riem om wilden doen.
ronron1212
9 jaar geleden
Ik denk dat ze de keus hebben gehad om te legitimeren dat kon de bestuurder niet en normaal heeft de politie dan het recht je mee te nemen naar het bureau om je identiteit vast te stellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze hebben mijn vrouw nagetrokken bij de meldkamer. Ze wist ook haar bsn te vertellen, dus ze hadden al haar gegevens in handen.
Tevens heb ik een aangepaste auto, en kan niet met deze bus rijden, dan kan de boete toch nooit aan mij gegeven worden?
ronron1212
9 jaar geleden
Snap je niet had je liever gehad dat je eerst het rijbewijs van je man naar je man in het politie bureau willen brengen?
Antoni
9 jaar geleden
ronron1212, de bestuurder van de auto was de vrouw van het echtpaar, de man was passagier en stelt hier de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja de agent had jullie ook kunnen laten lopen en dubbele bekeuringen kunnen uitschrijven . Geen rijbewijs geen eigen doms bewijs . Met drie personen voor in niet op de juiste plaats het kindje meegenomen , de belasting regels mogelijk over treden . Het rijden met grijs kenteken met meer dan twee personen . Enz enz dus niet zeuren jullie komen er nog goed af . Beter schap met de kleine .
ronron1212
9 jaar geleden
antioni prachtig dan had de man naar huis kunnen gaan en dan naar het politiebureau om de papieren te tonen tevreden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze ambtenaar heeft er wel voor gezorgd dat ik met het openbaar vervoer terug moest,
Dit is geen zeuren, maar een "goeievraag"
En eigendomsbewijs en belastingregels en grijs kenteken {enz enz?} snap ik niet helemaal?
Bedankt, hij is inmiddels weer beter!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ronron, Een politieagent mag zelf bepalen of hij een toonbriefje (later op bureau tonen) of een daadwerkelijke bekeuring uitschrijft.
Officieel heet dat een discretionaire bevoegdheid. Men heeft dus niet te allen tijde het recht om het rijbewijs later te tonen.
Men moet indien men een voertuig bestuurt op élk moment het originele, geldige rijbewijs kunnen tonen. Kan men dit niet dan riskeert men een boete van € 90,00.
Kind voorin zonder speciaal beveiligingsmiddel € 130,--. @mulder, Hoezo heeft de ámbtenaar ervoor gezorgd dat u met het openbaar terug moest? Daar heeft u toch samen met uw vrouw zelf voor gezorgd, of mis ik iets?
ronron1212
9 jaar geleden
Je bent verplicht je rijbewijs te kunnen tonen en je te kunnen legitimeren anders kan een agent je meenemen naar het bureau om je identiteit vast te stellen JoanDArc
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron, en dat is nou precies wat ik schrijf ronron, men is als berijder van een voertuig verplicht op elk moment het originele en geldige rijbewijs te tonen. De casus gaat namelijk over het niet kunnen tonen van een rijbewijs, niet over het niet kunnen legitimeren. Dat heeft de agent op een andere wijze opgelost, ook dat is discretionaire bevoegdheid van de betreffende ambtenaar.
Als ik alles goed begrijp krijgt deze ambtenaar, juist doordat hij gebruik heeft gemaakt van deze bevoegdheid, stank voor dank.
ronron1212
9 jaar geleden
JoanDarc dan begrijp ik je opmerking niet over mijn reacties die beweren dat namelijk ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je in je handjes mag wrijven met deze aardige agent, die duidelijk zijn boekje te buiten is gegaan door niet de regeltjes te volgen (bekeuring voor de persoon te veel, ontbreken van gordel en niet meehebben van papieren) maar je er met een makkelijke, relatief lage boete af heeft laten komen. Daar zouden we er meer van moeten hebben. Mensen met gevoel in plaats van dienskloppers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Marleen, niet iedere ambtenaar heeft een discretionaire bevoegdheid maar moet handelen op grond van het gelijkheidsbeginsel. Veel ambtenaren met gevoel (daar heeft Nederland er best veel van) zijn naderhand zelf slachtoffer geworden van hun begrip voor de situatie. Zij zullen voortaan wetsgetrouw gaan handelen uit zelfbescherming en worden dan dienstklopper genoemd. Is het weer niet goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, daar heb je zeker ook een punt ;-)

Antwoorden (1)

Het klinkt raar, maar de politie heeft jullie willen helpen. Omdat de chauffeur geen rijbewijs bij had had hij dus ook 'recht' op een boete daarvoor. Om uit te zoeken wie hij was had 'ie ook eerst nog mee naar het bureau gemoeten. Daar had niet alleen hij, maar ook jullie last van gehad.

De politie heeft jullie een hoop ellende willen besparen door de boete op jouw naam te zetten. Dit in de veronderstelling dat jullie er onderling wel uitkomen. Puntje bij paaltje waren jullie ook alle 3 samen fout.

Maar om concreet antwoord te geven op je vraag: Strikt juridisch gesproken is de chauffeur verantwoordelijk. Je zou dus bezwaar kunnen maken, maar de kans is groter dat het dan juist méér gaat kosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Mogen ze achteraf nog boetes opleggen dan? Ze zeiden: we zien dat door de vingers, en hebben het ook niet genoteerd.
Nadat ze zeker wisten via de meldkamer dat zei was wie ze zei dat ze was hadden ze de bekeuring aan haar moeten geven toch? Begrijp dat we gematst zijn, maar juridisch gezien hoef ik dit niet te betalen toch?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
goed antwoord... Maar een kindje in de midden is nooit de fout van het kindje;) alle 2 fout dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, de bekeuring staat op jou naam. Dus juridisch gezien moet jij de boete betalen of aanvechten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Nee, ze mogen achteraf geen nieuwe boetes opleggen. Wel kan een rechter een ander boetebedrag (hoger/lager) opleggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord ozewieze...., +
Beste Mulder, die boete aanvechten of niet betalen zou wel redelijk dom zijn daar je dan gegarandeerd de bestuurder gaat opzadelen met 2 boetes en dat het hele geval dan veel duurder gaat worden daar er dan nog gerechtskosten gaan bijkomen plus je ook de kans loopt dat de boetes een stuk hoger zullen uitvallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus @Ozewieze enz. ik ga niet op de stoel van de rechter zitten, maar als ik n.a.v. mijn ervaring een gokje waag, dan gok ik dat de boete nog aanmerkelijk hoger gaat uitvallen. De aanklager zal een meeslepend requisitoir gaan houden. De politieagent heeft zeer waarschijnlijk voor goed afgeleerd om wie dan ook ellende te besparen. Dat wordt een volgende keer, hup mee naar het bureau.