Welk rijbewijs heb ik nodig voor een bus als ik de bankjes er grotendeels uit sloop?

Het gaat om een Amerikaanse schoolbus. Ik wil dus in principe geen personen gaan vervoeren, maar dingen, en zal hoogstens 8 personen willen vervoeren. Moet ik dan het toch het rijbewijs hebben voor hoeveel mensen er in zouden passen als de bankjes er wel in zouden zitten? Of zal D voldoende zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.3K
Reddie
9 jaar geleden
Rijbewijs D, voor het vervoer van méér dan "zoveel" ton.
Poet
9 jaar geleden
Ik zou ook even checken hoeveel de max belasting is voor je serieus gaat vervoeren.
Computoon
9 jaar geleden
Wellicht eerst nog bij RDW navragen of je er dan zo mee mag gaan rijden of dat eerst keuring moet plaatsvinden wegens constructiewijziging
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie: rijbewijs D is voor bus (personenvervoer), rijbewijs C voor vrachtwagens.

Antwoorden (4)

Tot 7,5 ton mag je met rijbewijs B rijden, en dan mag je max 8 personen vervoeren.
Als het ledig gewicht van de bus meer dan 7,5 ton is mag je er niet met een B rijbewijs mee rijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet niet wat voor rijbewijs jij denkt te hebben maar b is tot 3.5 ton
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Effe lezen heeft het over het B rijbewijs
Je zou jouw bus moeten registreren als kampeerwagen, mits het gewicht minder is dan 3,5 ton. Als hij zwaarder is moet je het C rijbewijs hebben.
Alle regels omtrent Nederlandse rijbewijzen in onderstaande link:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij inclusief bestuurder 9 personen max in de bus wil hebben

Dan zal het voertuig gekeurd moeten worden en geregistreerd moeten worden als zijnde camper

Dan zal je een c rijbewijs moeten hebben

Als de bus meer dan 9 personen aan stoelen heeft zal je een d rijbewijs moeten hebben met chauffeurs diploma die geldig is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou de wagen om kunnen laten keuren voor c rijbewijs.
Als camper om laten keuren houd in dat er ook faciliteiten zoals bijvoorbeeld vaste slaapplaats, aanwezig moeten zijn.

bron...
Ik ben ooit op een filmset een kerel tegen gekomen die zijn touringcar (bus) als rijdende kantine / kleedkamer had omgebouwd.
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Volgens mij is dit waar het om gaat; je moet niet alleen de bankjes er uit slopen; de bus moet ook door de RDW herkeurd worden zodat officieel wordt vastgesteld dat de bankjes er uit gesloopt zijn.