Wat is de precieze verschil tussen Rijbewijs C en D?

Als ik zo begrijp, mag je met C een vrachtwagen besturen. Toch moet je heel apart cursus nemen om Bus te kunnen besturen terwijl dat in mijn ogen niet beetje zelfde is. Hoe zit dat precies

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een bus en vrachtwagen rijden heel anders. Daarnaast is wat je vervoert en de verantwoordelijkheid daarvoor ook heel anders.

Het beste antwoord

Een vrachtwagen vervoert aardappelen en een bus vervoert mensen, dat vereist verschillende rijstijlen. Verder is er 500 km snelweg naast gepruts in een oude binnenstad, wakker blijven naast geen halte overslaan, achteruit manouvreren voor laden en lossen naast precies zó stoppen dat alle deuren vrij toegankelijk zijn

en bij een bus zitten de voorwielen ver achter het front, een vrachtwagen is meestal een scharende oplegger.
Om d'r maar een paar te noemen.

Dus precies: het zijn verschillende dingen die verschillende vaardigheden vereisen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Ik heb een rijbewijs B-C-D-E ik mag dus met zowel een vrachtwagen als met een bus en met aanhangers achter deze rijden. Ik ben nu ruim 30 jaar (internationaal)vrachtwagenchauffeur maar als ik nu met een bus de weg op zou moeten kreeg ik het nog behoorlijk moeilijk want ik heb nog nooit met een bus gereden. Doordat de bouw totaal verschilt met een vrachtwagen rijdt het ook totaal anders en reageert het voertuig heel anders op stuurbewegingen. Toch mag ik omdat ik zowel het D rijbewijs alsmede een chauffeursdiploma voor personenvervoer heb met een bus rijden