Waarom hebben sommige opleggers een nederlands en een belgisch kenteken?

Soms zie ik vrachtwagens rijden die een oplegger er achter hebben met zowel een nederlands als een belgisch kenteken.
Wat is hier voor de reden, en hoe zit dat precies?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Transportbedrijf kan best vestigingen hebben in Belgen- en Nederland met nlse en belgische trucks, die oplegger kan dan altijd gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, en chauffeurs wisselen nog wel eens van truck / aanhanger, dan krijg je de leukste combinaties ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuke vraag trouwens.

Antwoorden (2)

In sommige landen - waaronder Belgie en Duitsland - hebben aanhangers hun eigen kenteken. Als je een dergelijke aanhanger leent/gebruikt/huurt, hoeft er dus geen NL nummerplaat op die gelijk is aan het kenteken van je auto, want het ding heeft zijn eigen nummerplaat en dus eigen registratie (en eigen verzekering).

Bij een vrachtwagencombinatie kan dat net zo goed het geval zijn als bij een normale personenauto, alleen zit het ding zodanig in elkaar, dat je (bijvoorbeeld) de Nederlandse nummerplaat op de oplegger kunt zien en vlak daarbij de Belgische nummerplaat van de 'aanhanger'. Dat lijkt een beetje op 1 voertuig met 2 kentekens, maar het zijn natuurlijk eigenlijk 2 aparte "eenheden" voor de verzekering met elk hun eigen kenteken.

Toegevoegd na 51 seconden:
Ik heb de namen een beetje door elkaar gegooid geloof ik, (truck / oplegger / aanhanger etc) maar het plaatje is hopelijk duidelijk :schaam:

Toegevoegd na 4 minuten:
Soms zijn de opleggers / containers eigendom van een bedrijf met meerdere vestigingen en overal in Europa vestigingen ; dan kunnen er zelfs meer dan 2 kentekens op zitten. Zolang er voor elk land war ze rijden maar een kloppend kenteken op zit. Eventuele opsporing van de verantwoordelijke als er iets gebeurt (of een boete) leidt dan uiteindelijk altijd naar dezelfde partij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Nederland hebben aanhangers boven 750kg ook een eigen kenteken nodig. Voor niet-zware zit er een W in, en voor zware zit er een O in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De W is voor aanhangwagens, de O is voor opleggers. Her verhaal van zwaar/niet-zwaar klopt niet. Want een kenteken met een W kan ook prima een maximum toelaatbare massa hebben van 30.000kg.
Dat is verboden. Een oplegger kan nooit 2 kentekenplaten hebben. Evenmin een aanhangwagen. Dit zou betekenen dat de oplegger in 2 landen geregistreerd staat, en dus ook over 2 kentekenbewijzen moet beschikken. Dat is binnen de Europese wetgeving niet toegestaan, want dat zou betekenen dat er dan ook 2 verschillende kentekenhouders zijn. Stel dat je geflitst wordt... waar moet de bekeuring dan heen. Als er een ongeval plaatsvind, welke kentekenhouder is dan aansprakelijk?
Kortom: er dient een kentekenplaat op te zitten van het land waarin de oplegger geregistreerd staat. En dat kan nooit in 2 landen tegelijk.
Wat jij gezien hebt is geen normale gang van zaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Was als het ene land eist dat de oplegger een eigen kenteken heeft en een ander land dat het het kenteken van de trekkende truck moet voeren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat komt niet voor WasMaes. Ieder (motor) voertuig moet aan de eisen voldoen die gelden in het land van registratie. In Europa hebben we afgesproken dat we - met deze regelgeving - onderling op elkaars wegen mogen rijden. Vrachtauto's die door heel Europa rijden kunnen anders wel "10 " nummerplaten op hun wagen plakken...