Waarom krijgt het ene bedrijf in de transport wel controle (op de rij en rusttijden) en het andere bedrijf niet ?

Een groot transportbedrijf krijgt regelmatig controle op de rij en rusttijden van zijn chauffeurs, een ander bedrijf met ca 8 vrachtauto's (eigen vervoer) krijgt nooit controle hierop, hoe is dit mogelijk?

De chauffeurs van het laatst genoemde bedrijf (eigen vervoer) drukken alle aanwijzingen op de digitale tachograaf (zoals pauze maken en maximale werktijd bereikt) weg en gaan gewoon door met rijden en werk, hier horen ze nooit niks van hoe is dit mogelijk?

Heeft het eigen vervoer hier soms mee te maken ?

En wat zijn de gevolgen voor deze chauffeurs als het bedrijf ooit controle krijgt, want ze doen dit al jaren ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het uitgangspunt van de Inspectie Leefomgeving en Transport is dáár toezicht houden waar de risico’s het grootst zijn. Daarnaast wil de inspectie het toezicht efficiënter en effectiever maken en waar mogelijk zelfs op afstand uitvoeren. Ondernemingen krijgen meer eigen verantwoordelijkheid voor naleving wetgeving, veiligheid en duurzaamheid.

Bij audits en handhavingsconvenanten gaat het om toezicht op de systemen, processen en methoden voor borging van de naleving van wet- en regelgeving waar de inspectie op toeziet.

Door het uitvoeren van een audit wordt onderzocht in hoeverre een onderneming aantoonbaar haar processen beheerst met betrekking tot de naleving van wet- en regelgeving waar de inspectie op toeziet. Het resultaat van een audit kan zijn dat er een handhavingsconvenant met een onderneming wordt afgesloten. In het handhavingsconvenant worden op basis van wederzijds vertrouwen nadere afspraken gemaakt ter verbetering van de naleving van wet- en regelgeving, de vermindering van de toezichtlast en vergroting van de dienstverlening.

Het uitvoeren van audits en afsluiten van handhavingsconvenanten leidt tot vermindering van de toezichtlast bij ondernemingen en stimuleert hen om wet- en regelgeving actief na te leven. Vertrouwen tussen inspectie en onderneming ligt hiervoor aan de basis.

Het laten uitvoeren van een audit of toewerken naar een handhavingsconvenant is niet verplicht. Niet alle ondernemingen willen en/of kunnen aan de criteria voldoen.

Voor een kleinere onderneming met minder chauffeurs is het waarschijnlijk makkelijker aan dat handhavingsconvenant te voldoen, om die reden kan het zijn dat deze bedrijven minder gecontroleerd worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het transportbedrijf voert als "hoofdactiviteit" transporten uit voor derden.
Het bedrijfje met 8 auto's dat eigen vervoer heeft kan een heel andere hoofdactiviteit hebben dan transport en daardoor onder de vrijstelling m.b.t de tachograafplicht (en dus ook onder het arbeidstijdenbesluit wegvervoer) vallen.

In de bijgevoegde PDF link zijn de (17!) uitzonderingen specifiek opgesomd.